Dela sidan:

Senast på söndag, den sista mars, ska spelbolagen lägga fram en handlingsplan för civilminister Ardalan Shekarabi där de visar på "märkbara förändringar". Ministern har sedan i februari månad gjort flera uttalanden med hot om reglering och i en intervju med Resumé för några dagar sedan poängterade Ardalan Shekarabi att han inte utesluter ett totalförbud mot spelreklam. 



– Vi börjar med självreglering och visar det sig att det inte leder till en märkbar förändring behöver lagstiftning användas som verktyg. Jag utesluter inte att det kan uppstå en situation där vi måste använda oss av ett totalförbud som spelreklam, men det är sistahandsalternativet. Lyckas vi genom branschens eget initiativ uppnå en hållbar situation för spelreklamen utan att totalförbjuda, då är det alternativet att föredra. Jag har ett proportionerligt förhållningssätt till det här. Vi vidtar de åtgärder som krävs, och går inte längre än så. Men det är uppenbart att dagens situation står i strid med syftet med hela omregleringen och lagstiftningen, men också med den allmänna rättsmedvetenheten och folkviljan, sade Ardalan Shekarabi i intervjun. 



Ministerns höga tonläge kring situationen på den nya spelmarknaden har kritiserats av branschen. Spelbolagen har bland annat uttryckt att tiden har varit för knapp. Bara en och en halv månad efter att omregleringen trädde i kraft kallade han branschens till möte med sitt ultimatum, flera av bolagen anser att det är för tidigt för att se de fulla effekterna av omregleringen. 

Spelbolagen har också träffats flera gånger sedan ministerns krav blev kända. Bland annat under ett krismöte i Postkodslotteriets lokaler för drygt en månad sedan.

ATG:s chief marketing officer Sten Andersen säger att ATG, som en tidigare del av monopolet redan har tillämpat måttfull marknadsföring och ser ingen anledning att förändra strategin.


– Sper och BOS har arbetat fram riktlinjer som vi naturligtvis ställer oss bakom och vi hoppas att de nu framarbetade riktlinjerna ska möta civilministerns krav.

Är det något i hans kravbild som ni är kritiska till?
– Kritisk är kanske fel ord, men det är klart att vi är oroliga över att inte alla spelbolag ska ställa sig bakom de nya riktlinjerna. Det riskerar att slå mot hela branschen om några få bolag väljer att ignorera majoritetens definition av måttfullhet.

Hur ser ni på hans krav gällande att mängden spelreklam är för stor?

– Att mängden är ett problem, det tror jag vi alla är överens om. Däremot är det svårt att lämna frågan om volym till branschen själv att lösa. Tänk att bilindustrin skulle avtala om när Volvo, Volkswagen och Audi skulle få annonsera och i vilken kanal. Ska staten dela ut reklamrättigheter eller hur skulle det gå till? Jag tror att det blir svårt, och jag ser att det har fungerat dåligt i andra reklamreglerade branscher. För att inte säga: inte fungerat alls

– Man ska också komma ihåg att svenskt föreningsliv, såväl topp som bredd, till stora delar finansieras av sponsring och medel från spelbolagen. Det är inte ett hot att säga att minskade möjligheter till marknadsföring skulle innebära minskade medel till svenskt föreningsliv, det är en realitet.

Vad har mötena bolagen emellan gett?

– Det har varit bra samtal och aldrig har spelbranschens största konkurrenter varit så överens. Bara det talar sitt tydliga språk om hur viktigt det är att få bukt på det motstånd som nu finns mot den dåliga casinoreklamen.

Vad säger ni om den tidsfrist ni har fått?

– Det tog över tio år att komma till skott med omregleringen. Avseende finansiering på hästar är den ännu inte löst/avslutad. Sett i det perspektivet var denna tidsram lite lätt frustrerande och kanske skulle ministern haft lite tålamod. Vi själva är helt övertygade om att det uppstår en självreglering inom ett halvt år. Men å andra sidan var det ett ypperligt tillfälle för ministern att kliva ut i rampljuset.

Övriga spelbolag som Resumé har varit i kontakt med (Betsson, Svenska Spel, Kindred Group, Leo Vegas, Mr Green) hänvisar till branschorganisationerna SPER och BOS. I ett mejl till Resumé skriver Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för BOS:



"Vi jobbar intensivt med uppdraget från Shekarabi. Vi tror och hoppas att vi kommer att reglera fram en marknadsföring som är alltigenom måttfull till sitt innehåll. Volymfrågan måste vi vara fler än enbart spelbranschen som jobbar med, och självklart är vi beredda att dra vårt strå till stacken."



Dela sidan: