Dela sidan:

Efter att den klassiska 33cl-burken länge varit standard i läskhyllan har alltfler drycker de senaste åren anammat en smalare design. Trenden är speciellt tydlig bland så kallade funktionsdrycker, exempelvis Celcius och Nocco, och energidrycker.

Nu väljer även Coca-Cola att smalna av sina burkar. Förändringen gäller för varumärkena Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Fanta, Sprite och Bonaqua. Även själva designen på brukarna har gjorts om.

– Det är en ny design som ligger i linje med vår globala strategi. Den ikoniska röda färgen på Coca-Cola Original Taste blir mer framträdande även på Coca-Cola Zero Sugar. Tanken är att föra fram att de har samma goda smak, men där konsumenten kan välja med eller utan socker. Vi vill bli ännu tydligare med att visa att Coca-Cola Zero Sugar är det sockerfria alternativet till Coca-Cola Original Taste och lyfter fram "sockerfri" på ett mer framträdande sätt på förpackningen, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.

De nya förpackningar kommer att finnas på plats i butik under april.

– Vi gläder oss åt att introducera det här nya formatet. I Sverige har vi haft samma modell på burkarna i 47 år och vi tror att den här nya, eleganta och mer greppvänliga förpackningen kommer att falla många i smaken. På andra marknader där de nya burkarna lanserats har de blivit populära och många föredrar den långsmala modellen, säger Samantha Walker, marknadsdirektör på Coca-Cola European Partners i Sverige.



Dela sidan: