Dela sidan:

För nio år sedan vann Forsman & Bodenfors tillbaka försäkringsbolaget If som kund. Uppdraget hade då legat hos Saatchi & Saatchi i fyra år, men innan dess hade F&B haft uppdraget sedan If startade sin verksamhet i mitten av nittiotalet.

Under 2010-talet har samarbetet varit framgångsrikt. Bland annat genererade reflexkollektionen "Watch your back" i två guldägg 2015 och under åren har byrån hjälp försäkringsbolaget att göra mer innovativ kommunikation. Under 

2017 tillträdde Maria Ziv som marknadsdirektör från Oriflame.

Under hennes tid har If:s fokus varit att ompositionera varumärket, förbättra kundupplevelsen och förenkla de "touchpoints" där If har upplevts som krångliga av kunderna. 

Med den nya marknadsdirektören på plats har If:s inhouseavdelning byggt upp för att ta fram digitala kampanjer, medan Forsman & Bodenfors stått för den konceptuella kreativiteten.



Kampanjen som laserar i dag är baserat på Forsman & Bodenfors idé, men själva utförandet är framtaget inhouse. Det är första gången If lanserar en kampanj i egen regi och just nu för man en dialog med flera partners.



"Vi ser för närvarande över alla våra byråsamarbeten, men just nu pågår ingen formell pitch för ny reklambyrå", skriver If:s presskontakt Osvald Wiklander till Resumé.

Enligt Lotta Dawidsson på Forsman & Bodenfors avslutades samarbetet med If för ett antal månader sedan.



Dela sidan: