Dela sidan:

Spelbranschens förslag till reglering för spelreklam
Mot bakgrund av civilminister Ardalan Shekarabis krav presenterar nu Branschföreningen för Onlinespel och Spelbranschens riksorganisation riktlinjer förslag för hur spelreklamen ska utformas i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Bland punkterna står bland annat att reklamen inte får riktas till minderåriga, inte uppmuntra kunder att vinna tillbaka förluster eller påstå att en aktörs vinst ger snabbare väg till vinst. Flera spelaktörer marknadsför sig idag just med snabbt spel.

Branschorganisationerna ska dessutom prata med andra aktörer som TU och kabel-tv-bolag om hur mycket spelreklam som idag når svenskarna. ”Vår förhoppning är att mediehusen ställer detta krav på alla spelbolag samt tar sitt ansvar för att volymen inte uppfattas som störande av konsumenterna”, skriver man bland annat i debattaren.

Spelreklamen ska kontrolleras av Reklamombudsmannen, Konsumentverket och Spelinspektionen, enligt förslaget. Och om man bryter mot marknadsföringen så kan man förlora medlemskap i organisationerna. 

LÄS MER: "Omregleringen av spelmarknaden är en framgångssaga"

Unilever skapar nätverk för publicister
Unilever har tagit fram ett nätverk där publicister som de vill köpa annonser hos ingår. Det kallas ”Trusted Publishers” och sträcker sig globalt, regionalt och lokalt och innehåller medier där Unilever kommer prioritera att spendera pengar hos. ”Detta ger Unilever ett extra lager kontroll”, säger försäljningschefen Luis Di Como till Digiday

Facebook bannlyser support av vit makt-innehåll
Två veckor efter terrorattacken i Nya Zeeland inför nu Facebook ett förbud mot att stödja, berömma och representera vit makt-grupper. Förbudet gäller på Facebook och Instagram. Företaget har tidigare tillåtit vit makt-innehåll som inte ansetts vara rasistiskt.

Ny vd för Cannes Lions
Cannes Lions utsåg igår en ny vdSimon Cook – som kommer leda hela festivalarrangemanget. Simon Cook har arbetat med Cannes Lions under fyra år och anses som en veteran i sammanhanget. Han har fram tills nu haft en roll som vice ordförande. Kreativitetstävlingen hålls i år mellan 17-21 juni. 

Ny linjär sportkanal
IMG har tecknat avtal med Telenor för att distribuera en linjär tv-kanal under namnet Strive Sport TV, skriver Dagens Media. Kanalen kommer bland annat visa matcher från La Liga och Serie A. Enligt ägaren öppnar det upp sig för annonsering för framför allt bettingbolag.

BBC raderar alla poddar från Google
BBC raderar alla poddar från Google Assistant och Google Podcast då de har reagerat på att Google skickat de som söker på BBC:s podcast till andra tredjepartsappar, hellre än till BBC:s tredjepartsappar som BBC Sounds. Enligt distributionschefen Kieran Clifton kommer uppehållet att bestå tills techjätten kommer på andra tankar.



Dela sidan: