Dela sidan:

– Jag räknar till 20 600 träffar på Google. Möt Anna Qvennerstedt i Creative Talks, Bsmarts serie av innerliga samtal med kreatörer i reklambranschen där de verkligen får tala till punkt.

Från telefonförsäljare via "lekstuga" på TBWA till mångfaldigt belönad copywriter på Forsman & Bodenfors är Anna nu ansvarig för globaliseringen av byrån som styrelseordförande. Anna avslöjar under en dryg timme framgångsfaktorer och hur hon pusslar med livet, säger Tomas Lestrup, initiativtagare till Creative Talks som Bsmart producerar för Resumé.

I Creative Talks berättar Anna Qvennerstedt om hur hon från uppväxten i Jönköping höll på att bli formgivare trots att hon hade en uppenbar talang för att skriva, mest eftersom hon ville utmana sig själv. Till slut hamnade hon ändå på Berghs ettåriga copyutbildning med HC Ericson som lärare, Håkan Olofsson som fadder och Filip Nilsson som karismatisk gästföreläsare. Efter en kort sejour på Villmer kom Anna Qvennerstedt att hamna på Garbergs där hon blev copywritern och delägaren Martin Gumperts assistent.

Hon minns tiden på Garbergs som en period av flyt och medvind på en byrå som inte drog sig för att släppa fram oprövade talanger i viktiga pitcher. Ändå nappade hon när TBWA skulle öppna en ny byrå i Sverige i slutet av 1990-talet tillsammans med andra unga kreatörer, utan internationella kundkontakter. Det tog tre år innan byrån visade svarta siffror. Efter ett möte med reklambyråledaren Ulf Herrmann på OCH fick hon och kollegorna det goda rådet att fortsatta jobba efter det byrån trodde på, vilket ingöt självförtroende.

– Ibland handlar det bara om att tro på det man gör och vänta in framgången. För det kommer, berättar hon.

I mitten av 2000-talet dök det upp en platsannons om en copytjänst på Forsman & Bodenfors, som var en betydligt större byrå än TBWA. Eftersom Anna Qvennerstedt kände sig trött på att hela tiden vara den som fick ta ansvar för sina unga kollegor kände hon sig redo att ta steget.

– TBWA var ändå lite av en lekskola. Här var det seriöst, alla tog sina uppdrag på stort allvar och lade ner sin själ, även i de små uppdragen. Utförandet var alltid 100 procent. Det fanns servicefunktioner. Det var väldigt proffsigt för mig, ett riktigt kontor.

Efter 25 år i branschen tycker Anna Qvennerstedt att det genuina intresset för problemlösning är det som särskiljer en skicklig kreatör från mängden. Att vara öppen inför vad uppdragsgivaren faktiskt behöver, snarare än fina tävlingsbidrag. Ett genuint intresse för affären och för hur människor fungerar.

Anna Qvennerstedt personligen har alltid haft en övertygelse om att reklam är viktigt för människor, och därmed också för henne själv.

– Från första början har jag sett det här som ett jädra viktigt jobb. Det är en megafon som man har i handen på ett eller annat sätt. Det som man producerar eller hittar på har en tyngd och en betydelse. Därför har jag väldigt sällan drabbats av känslan "Vad i helvete håller vi på med? Varför håller vi på och kränger?".

– Om man samlar de resurser som kunderna på Forsman & Bodenfors lägger på att kommunicera, så är vi en maktfaktor. Med det kommer ansvar och det är det som gör det roligt också.

I avsnittet talar Anna Qvennerstedt också om vikten av en tillåtande kultur och en känsla av trygghet gentemot de anställda. Forsman & Bodenfors kultur och platta strukturer är vida omtalad. Och bra idéer skapas när medarbetarna känner att de kan säga vad de vill, utan att dömas.

– Människorna i den här branschen är väldigt högpresterande och vill vara bäst, samtidigt är vägen fram till en idé är väldigt sårbar. I den finns stunder där man där man tycker man är ett komplett geni och stunder där man transporteras till total osäkerhet. Då kan man inte ha en miljö där man blir dömd för att man skulle komma med en dålig idé.

Göran Åkestam: Vad är en bra idé?
– Man känner igen den när man ser det. Ofta är det något som är komplett oväntat, som tar en helt på sängen. Den är helt uppenbar när man ser den.

I samtalet mellan Göran Åkestam och Anna Qvennerstedtdiskuterar de meriterade kreatörerna om byråernas respektive styrkor. Som Åkestam Holsts tidigare vd har Göran Åkestam länge imponerats av Forsman & Bodenfors förmåga att ingjuta tålamod hos uppdragsgivarna och jobba långsiktigt i stället för att stressa ut sig jobb.

– Det är långa samarbeten där det har växt fram ett förtroende som har byggt vår framgång. Där man gnetar och sedan kommer fram till något som i bästa fall, inte alltid, är briljant. Jag upplever att det finns en större förväntan i dag på att leveransen ska komma snabbt.

– Det som blivit bäst är när gått ner på djupet och ansträngt oss väldigt mycket. Det är fortfarande något vi är bra på, men jag inte säker på att det räcker. Man måste vara flyhänt också numera, på ett annat sätt än tidigare.

I podden berättar Anna Qvennerstedt också om den höga arbetsbelastningen i reklamyrket och utmaningen med att få ihop arbete och fritid. Något som hon inte känner att hon riktigt gjort än som resande styrelseordförande i Forsman & Bodenfors och ett privat liv som varannan-vecka-mamma.

– Det är väldigt mycket man ska leva upp till sammantaget. Det är mycket på jobbet, men det som gör balansen svår är när det finns en familjeaspekt med barn inblandat. Det gör det komplicerat.

I slutet av samtalet återkommer Anna Qvennerstedt, en av det moderna Reklamsveriges mest prisbelönta kreatörer och medlem av Platinakademien sedan 2007, till hur hon brukar motivera sig själv när Forsman & Bodenfors möter tuffare tider.

– Det här yrket kantas av motgångar ändå. Jag fick en tår i ögat i höstas. Vi jobbade med en pitch i fem månader som inte blev något. Vi hade behövt den kunden, de jobben, men det blev ingenting. Det var en gemensam tårfylld stund i ett konferensrum. Men man måste på det igen. Jag tänker ofta på det där samtalet med Ulf Herrmann. I grund och botten tror jag jättemycket på det jag gör och människorna jag jobbar med. Det är viktigt att stänga bort människors förväntningar eller vad Resumé skriver och bara fokusera på det vi ska göra och det vi tror på.

CREATIVE TALKS - Anna Qvennerstedt from Bsmart, Creative Partner on Vimeo.



Dela sidan: