Dela sidan:

Under onsdagen lade Spelbranschens riksorganisation (Sper) och Branschföreningen för onlinespel (Bos) fram sin handlingsplan för mindre aggressiv spelreklam. Civil- och konsumentminister Ardalan Shekarabi (S) var dock inte imponerad, och menar att vi nu står närmare en lagstiftning.

– Min första bedömning är att det de har presenterat i dag inte är tillräckligt, det kommer inte att leda till en märkbar förändring av spelreklamen. Syftet var ju att aggressiviteten i spelreklamen skulle minska, säger Ardalan Shekarabi till TT.

Sper och Bos har jobbat intensivt med handlingsplanen sedan ministern ställde krav på förändring i mitten av februari.

– Därför känns det här såklart inte roligt, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare på Bos, till Resumé.

LÄS MER: "Spelbranschen: 'Otydligt, Shekarabi"

– Samtidigt står vi fast vid att de här nya riktlinjerna kommer börja gälla den första april, och det finns ingen anledning att inte låta handlingsplanen verka. Jag är fast övertygad om att den kommer påverka framför allt tonaliteten i spelreklamen på ett positivt sätt. Jag tycker mig redan se att fler spelbolag sänder ut budskap om ansvarsfullt spelande nu än för bara någon månad sedan, fortsätter han. 

Vad tänker du om Shekarabis uttalande om att vi närmar oss en lagstiftning?
– Jag tycker att det är tråkigt och jag skulle önska att han ville ge sin egen lag en bättre chans. Jag tror att spellicensieringen behöver stadga och fasthet och då tycker jag det är olyckligt att man redan darrar på manschetten.

Är det tydligare idag var som innebär med en "märkbar förändring" av spelreklamen?
– Jag uppfattar ministerns budskap som att han vill ha mer av oss och att det vi levererade inte är tillräckligt, men jag har inte uppfattat det som att han själv sätter fingret på vad det egentligen innebär.

LÄS MER: "Ardalan Shekarabi: 'Omregleringen av spelmarknaden är en framgångssaga'"

Jenny Nilzon, vd på Sper, menar att det inte är rimligt av Shekarabi att förvänta sig att spelbranschen ska ha kommit med en mer omfattande handlingsplan än den man nu presenterat, då man endast fått sex veckor på sig att arbeta fram den.

– Vi har tagit ett ordentligt tag i håret på oss själva och presenterat en bra handlingsplan. Vi kunde inte ha kommit längre på den korta tiden vi fick att få till en märkbar förändring, vad det nu innebär. Det är inte något man bara snyter fram ur näsan, säger hon till Resumé.

En del av handlingsplanen är att Sper och Bos kallar alla de licensierade spelbolagen till en utbildning om måttfull spelreklam, vilket Jenny Nilzon kallar ett "stort och seriöst initiativ".

– Det är genom dialog och kunskapsutbyte som vi kan uppnå en förändring i praktiken, inte bara genom något som står i ett papper.

Vad blir nästa steg?
– Det vet jag inte, vi har inte blivit inbjudna till något ytterligare möte med ministern. Men vi har levererat en handlingsplan och satt den bollen i rullning, och bara det att vi har fått branschen att samarbeta är något.

När det gäller volymfrågan har Sper och Bos varit i kontakt med mediehusen, som har potential att påverka omfattningen på spelreklamen.

– Där har vi tittat på olika initiativ, men inte lyckats landa i någon realistisk lösning som inte skulle innebära kartellbildning eller skev marknadsfördelning. Mediehusen har varit positiva till vår handlingsplan, men det är inte lätt för dem heller att reglera volymen eftersom de värnar om yttrandefriheten och inte vill gå in och peta i hur fördelningen av annonsutrymme ser ut.



Dela sidan: