Dela sidan:

Förra veckan rapporterade Resumé om att If Skadeförsäkringar och Forsman & Bodenfors efter nio års samarbete skulle gå skilda vägar. 

En dag senare presenterade Åkestam Holst och Folksam sin sista gemensamma kampanj. De två parterna aviserade brytningen redan i februari.

– Vi har haft en otrolig framgångsresa tillsammans. Folksams varumärke är starkare än någonsin och oftast är det bäst att sluta på topp. Beslutet att avsluta samarbetet har vi nu tagit gemensamt – helt utan dramatik, sa Folksams marknadschef Lena Strand i samband med att nyheten presenterades.

Både If Skadeförsäkringar och Folksam har det senaste året lanserat reklamkoncept med utgångspunkten att försäkringar är en lågintresseprodukt och att kunderna snarare bryr sig om de grejer de försäkrar. För If:s del togs det nya konceptet fram efter att Maria Ziv tillträtt som ny marknadschef.

I samband med uppbrottet från Forsman & Bodenfors sa If:s presskontakt till Resumé att de såg över sina byråsamarbeten men att de inte var ute i någon regelrätt pitch.

Men enligt uppgifter till Resumé har If sedan en tid tillbaka inlett ett samarbete med Åkestam Holst, ett samarbete som ska ha inletts utan ett traditionellt pitchförfarande.

Det är i nuläget oklart hur stort uppdraget är då If det senaste året skalat upp sin inhouseverksamhet If Creative Agency ordentligt. I den senaste kampanjen stod Forsman & Bodenfors för idé medan If Creative Agency stod för själva produktionen.

Resumé har sökt både If och Åkestam Holst som avböjt att kommentera uppgifterna.



Dela sidan: