Dela sidan:

SMAC-Agency grundades 2015 av Pernille C. Lotus. På fyra har bolaget växt till att vara Danmarks största agentur för influencers. Systerbolaget Hippo MGMT är främst inriktade på Youtubers. Nu förvarar svenska Cube bolagen i ett svep och skapar en dansk enhet på 15 personer.

– Vi är otroligt glada över att få Pernille, Rasmus och hela deras team in i Cube. Vi har vridit och vänt på allt ifrån värdegrund, organisationsstruktur och vision och insett att vi är en riktigt bra match. Därför samla vi nu all expertis under ett Nordiskt Cube-paraply med målsättningen att blir marknadsledande, säger Olof Lindblom, vd Cube Group.

Cube representerar nu över 75 av influencers i Norden däribland Janni Olsson Delér och Angelica Blick. Cube har den uttalade ambitionen att närma sig en omsättning på 100 miljoner kronor under 2019. Så sent som 2017 låg omsättningen på 26,3 Mkr (förlust -2,1 Mkr). Under förra året landade omsättningen för den svenska verksamheten  på 45 miljoner kronor med ett rörelseresultat på cirka 4 miljoner kronor. Bolaget köper upp SMAC Agency och Hippo MGMT med egna aktier och Pernille och Rasmus går  in som partners i moderbolaget WeAreCube AB.

Enligt siffror från IRM ("Influencer Marketing 2017-2019") så växte marknaden för influencers i Sverige med 21 procent under 2018. Under 2019 förväntas branschen fortsätta till 945 miljoner kronor. 



Dela sidan: