Dela sidan:

Hannover Messe i Tyskland är en av de största industrimässorna i Europa. Mässan anordnades för första gången 1947 och lockar i dag 6500 utställare från 70 olika länder. Totalt bevakas mässan av cirka 2500 journalister.

I år är Sverige för första gången partnerland för mässan. Temat för den svenska paviljongen är "Sweden Co-Lab" och tanken är att Svenskt Näringsliv tillsammans med både svenska storbolag och startups ska visa på hur Sverige jobbar med innovation, hållbarhet, digitalisering och globalisering. Målet är att positionera Sverige som världsledande inom smart industri.

Paviljongen invigdes dessutom av två höjdare – Tysklands mångåriga förbundskansler Angela Merkel och Sveriges statsminister Stefan Löfven.

– Trots att vi är ett litet land är svensk industri stark internationellt och en stor anledning är just våra samarbeten. Här vill vi inte bara lyfta lyckade samarbeten utan även bjuda in till nya, säger Helena Carlsson, Liaison Manager Trade Promotion på Business Sweden.

Ansvariga för utformningen av paviljongen, där det bland annat finns en upplevelsevox där besökare kliver in i -9ºC och får ta del av en audiovisuell resa om svensk kreativitet, står eventbyrån PS Occasion.

– Det är riktigt kul att vara en del av Business Swedens etablering i Hannover. Man blir stolt över alla svenska företag, som jobbar med både smarta och hållbara lösningar. Det är något vi brinner för och det är extra kul att få visa det för resten av världen, säger Marie Lasota, VD på PS Occasion.

PS Occasion bildades tidigare i år när de två tidigare konkurrenterna PS Communication och Occasion gick samman för att bilda en eventbyrå med över 200 miljoner kronor i omsättning.



Dela sidan: