Dela sidan:

Design börjar bli en alltmer uppmärksammad aspekt av varumärkesarbetet och förra året kom McKinsey-rapporten "The business value of design" som ytterligare spädde på intresset för området.

Under eftermiddagen har Resumés konferens "Branding och design i en digital värld" för första gången anordnats. Under konferensen har även satsningen Designindex första vinnare korats. Inom ramen för Designindex kan designers och byråer fyra gånger om året att kunna testa sina jobb mot en riksrepresentativ panel som ger omdömen om likeability, betalningsvilja och förändrad köpintention före och efter den nya designen. Designindexet är till stor del framtagetav varumärkes- och designgruppen i Sveriges Kommunikatörer och panelundersökningarna utförs av Bilendi.

– Genom Designindex kan vi identifiera vad som ger effekt och över tid bygga en kunskapsbank om vad som gör skillnad, säger Ulf Berlin.

Designindex mäter de två kategorierna förpacknings- och identitetsdesign. I kategorin förpackningsdesign är det Nicks, som tillverkar sockerfritt godis, som tar hem förstapriset. Varumärkets nya förpacknignsdesign är framtagen av NoA-byrån Bold. Den sammanvägda ökningen i likeability, unicitet och köpintention efter den nya designen uppgår till 23 procent. I finalen ställdes man mot Ica Basic (Silver) och Anamma (Identity Works).

I kategorin identitetsdesigns ställdes Scandlines-Forsea (Grow) mot Panduro (Silver) och kafét Vete-Katten. Vinnaren blev till slut Vete-Katten med en sammanvägd ökning på 6 procent. Bakom arbetet med Vete-Kattens nya identitetsdesign står The Studio.

 



Dela sidan: