Dela sidan:

För ett par veckor sedan publicerades forskaren Carl-Philip Ahlboms doktorsavhandling "How Technology is Evolving In-Store Shopping Behaviors" av Handelshögskolan i Stockholm.

I avhandlingen har Carl-Philip Ahlbom som en del av ett större forskningsprojekt tittat på hur den teknik som finns i butiker, både den som tillahandahålls av butikerna själva och den som kunderna har med sig, påverkar våra köpbeteenden och hur mycket vi stoppar ned i våra korgar.

Teknikerna som undersökts är alltifrån musik till själscanning och AR-appar som ska demonstrera olika produkter. Carl-Philip Ahlbom berättar för Resumé att svenska handlare ofta ligger i framkant när det kommer till att testa och experimentera med olika tekniker. Inom dagligvaruhandeln lyfter han bland annat fram ICA som aktivt jobbat med att implementera tekniker i sina butiker sedan 90-talet.

– De var väldigt tidigt ute med apparater där man kunde kolla priser och har även experimenterat mycket med olika kiosker och terminaler. När jag pratar med amerikanska forskningskollegor blir de väldigt förvånade över hur långt fram i utvecklingen vi ligger, berättar han.

Så vilken typ av tekniker är det som i högst utsträckning driver ökad försäljning? Förvånande nog är det vad de flesta bär med sig hela tiden – mobiltelefonen. Enligt avhandlingen visar det sig att kunder som går in i en butik med mobilen i handen handlar för 40 procent mer än de som är mobillösa.

– I en vanlig butik är det extremt mycket sinnesintryck och vi människor vill göra det så enkelt vi kan för oss, varför vi på autopilot går till de butiksstationer vi är vana vid. Plockar man upp mobilen slås den här autopiloten av och helt plötsligt befinner man sig vid en ny butikshylla och inser att det vore roligt att baka lite.

Carl-Philip Ahlbom lyfter fram hur shopping är en i grunden visuell upplevelse, och att det för butiker som vill öka sin försäljning gäller att hålla kvar kunderna så länge som möjligt. Det finns därför ett par knep som butikerna kan ta till för att få kunderna att ta fram mobilen.

– Det kan handla om att man har ett fungerande wi-fi eller ser till att det finns mobiltäckning i butiken. Jag har också sett ett par aktörer som installerat "dockor" för telefonen i kundvagnarna.

Något som också driver ökade köp är självscanningssystem, något som de senaste åren blivit allt vanligare i framför allt dagligvaruhandeln. Kunder som självscannar handlar för tio procent mer än de som inte gör det.

– Scanningen innebär att kunden kommer närmre produkten. När man lägger ned en vara direkt i korgen tänker man inte lika mycket på sin budget helt enkelt.

Handelsforskaren lyfter även fram att AR-tekniker ofta uppskattas av de kunder som använder dem, men att det bara är några procent av kunderna som faktiskt gör det.

– För att få sina kunder att använda de appar eller tjänster man tagit är det bra om butikerna kan visa upp teknikerna i butiken, utan att kunden aktivt behöver använda dem.

I avhandlingen lyfter Carl-Philip Ahlbom fram ett exempel på en butik som jobbade in den digitala tekniken i butikshyllorna och därför skapade en mer levande shoppingupplevelse. Att bara se att tekniken fungerar kan göra kunder mer benägna att installera den i sina egna telefoner.

– Har man använt en AR-app som inte fungerade som förväntat ryggar man ofta tillbaka när möjligheten erbjuds igen. I dagsläget handlar mycket om att visa kunderna de möjligheter som finns med en viss teknik, säger Carl-Philip Ahlbom.



Dela sidan: