Dela sidan:

Sebastian Stecki menar att det finns två svar på frågan varför marknadsförare investerar i hajpade techlösningar. Dels meningen med att vara först och förknippas med innovation. Och:

– Så finns det de som har fomo. Tänk om det blir nästa stora våg, tänk om vi missar den, tänk om våra konsumenter hoppar på. Det är rimligt att tänka så men samtidigt: Att vara först på något oprövat är en jätterisk. Det är viktigt att vara sunt skeptisk, säger han i Resumé Insikts podcast.

Han berättar om ett exempel på techhajp i marknadsföringen som han själv upplevt – när han skulle köpa en leksak till sin katt.

– Det är en liten självkörande mus som marknadsförs som "advanced ai for cats". Men det är inte ett advanced AI. Om det hade varit det skulle den ha tillämpats i en högre grad. Bolagets crowdfundingkampanj var väldigt framgångsrik, värt att tillägga. Det kanske finns en koppling där – att AI funkar i marknadsföringen.

Resumé Insikts podcast ges ut varannan vecka och produceras i samarbete med Bauer Media. Lyssna på den här:



Dela sidan: