Dela sidan:

För ett par veckor sedan presenterades två stora namn som ansiktena utåt för Huaweis nya långsiktiga marknadsföringskoncept "Dare to challenge" som sjösätts i samband med lanseringen av Huawei P30 Pro: Zara Larsson och Sarah Sjöström. Båda har nått stora framgångar på sina respektive områden: Zara Larsson, 21, är idag en av Sveriges största artister med flera internationella hits i bagaget. Nu står hon inför en väntande världsturné tillsammans med Ed Sheeran. Sarah Sjöström, 25, är en av Sveriges främsta idrottare, som i februari för andra året i rad utsågs till Europas främsta kvinnliga simmare.  

LÄS MER: "Huawei lanserar knytt koncept – knyter till sig Zara Larsson och Sarah Sjöström"

Att Huawei lockades av chansen att få associeras med Zara Larssons och Sarah Sjöströms starka personliga varumärken är inte speciellt svårt att förstå – men vilken var de två stjärnornas lockelse i Huawei?

På den internationella såväl som den svenska smartphone-marknaden har Huawei stärkt sin ställning under de senaste åren och rapporterade sitt starkaste år någonsin 2018. Samtidigt har flera länder med USA i täten valt att stänga dörren för Huawei när det gäller utbyggnaden av 5G-nätet, baserat på anklagelser om att Huawei möjliggör spionage för den kinesiska staten. Huawei har genomgående förnekat påståendena, och framhävt att det inte lagts fram några konkreta bevis. 

Resumé fick en pratstund med Zara Larsson och Sarah Sjöström i samband med lanseringen av kampanjen, som båda säger att de lockades av budskapet "Dare to challenge".

– Jag har ju varit en Iphone-tjej, och hade inte direkt någon personlig relation till Huawei sedan tidigare. Men jag gillade verkligen Huaweis kampanjidé och budskapet "Dare to challenge", det gick väldigt mycket hand-i-hand med vem jag är och vad jag står för: att man ska våga vara sig själv, våga uttrycka sig och stå för vad man tycker. Bara att gå upp på scenen ibland kan vara en stor utmaning, jag blir ofta supernervös, säger Zara Larsson till Resumé.

Sarah Sjöström:

– Jag kände också igen mig i budskapet. Jag var väldigt ung när jag började och var med om att många sade: "Ska du verkligen göra det här, är du inte lite väl ung? Nu börjar folk snarare säga att jag är för gammal. Det känns som att man alltid har något att bevisa. Nu tänker jag att det snarare är de yngre idrottarna som jag måste "dare to challenge". Varje tävling handlar egentligen om att våga utmana sina egna gränser.

Enligt Zara Larsson var det extra naturligt för henne att ingå samarbete med just ett smartphone-varumärke, då mobilen är en så pass stor del av hennes liv.

– Mobilen, sociala medier och influencers är en stor del av ungas vardag, och det gäller även mina följare. Min egen skärmtid ligger på kanske fyra timmar om dagen, så jag spenderar mycket tid där. När jag håller på med min mobil gör jag inte superavancerade grejer, det är mest Instagram, Twitter och Spotify. Jag tycker att det är kul och viktigt med sociala medier. På så vis passar det här samarbetet också bra, säger hon.

För Sarah Sjöström spelade intresset för teknik en stor roll.

– Jag har alltid varit teknikintresserad. Jag gick till och med foto som inriktning på gymnasiet och är utbildad som fotograf, så därför är kameran väldigt viktig för mig. Jag har gått och väntat på en mobil med en sådan här skarp kamera, när jag öppnade selfie-mode för första gången kände jag nästan att den var lite för skarp (skratt).

Ni är båda relativt vana vid att göra varumärkessamarbeten. Vilka parametrar måste finnas på plats för att ni ska bli intresserade?
– Som artist är man ganska fri i branding-möjligheterna. Jag har gjort flera samarbeten inom lifestyle-kategorin, och det är ju ett väldigt brett område med otroligt många möjligheter till samarbeten – det finns nästan inga gränser. Men jag tror att mina följare ganska snabbt ser vad som är reklamsamarbeten. Speciellt i Sverige är vi väldigt medvetna och fattar vad som är reklam och därför är det extra viktigt att för mig att vara noga med vilka varumärken jag associeras med. Som artist vill jag inte vattna ur mitt varumärke, säger Zara Larsson.

– Hade jag velat hade jag kunnat samarbeta med hur många som helst och bara "collect the checks". Men det ska ju någonstans vara autentiskt och någonting som jag genuint tycker om och kan stå för. Det tror jag reflekteras i mina kanaler. Jag vill ju associeras med någonting som jag själv tycker är bra. Om man gör allt möjligt blir det till slut inte trovärdigt, fortsätter hon.

I vår sociala medier-fokuserade värld är det lätt att negativa uppgifter får snabb spridning och skadar den profil som associeras med varumärket. Hur ser ni på det i förhållande till den situation som Huawei befinner sig i idag på det internationella planet?
– Jag är inte speciellt insatt i det, mitt fokus ligger på mobilen. Det är det som jag representerar i det här samarbetet. Huawei är ett privatägt företag i Kina som nu har kommit med en bra mobil, mer än det tänker inte jag på eller kommenterar, för det har jag inte att göra med egentligen. Mobilen är den produkten som vi associeras med. Resten känns ändå ganska lugnt, säger Zara Larsson. 

Men är den en risk ni tänker på när ni ingår samarbeten med varumärken?
– Det är ju alltid lite osäkert, för det finns alltid en risk att det händer någonting som man inte hade kunnat förutse. Det där gäller ju från båda håll, det kan lika gärna vara jag som gör något knasigt som Huawei känner att de inte kan stå för. Jag kanske orsakar en skandal som Huawei inte känner att de vill associeras med. I värsta fall får man väl bara avbryta samarbetet. Men jag tycker att allting känns lugnt, och jag hoppas att jag kommer sköta mig (skratt).

Sarah Sjöström:

– Det är egentligen ganska nytt för idrottare att tänka på sociala medier i samarbeten med varumärken och det finns många idrottare som inte hänger med i den utvecklingen. Vissa har ju knappt Instagram. När jag delar något som inte har med simningen att göra kan jag få kommentarer som: "Varför är du inte och tränar?" Men nu när jag har delat Huawei-samarbetet har jag fått mycket rolig feedback.

Hur ska varumärken som vill samarbeta med er göra för att få er på kroken?
– Det är jättesvårt att svara på, men det måste vara någonting som jag tycker om eller att det är ett varumärke som har en kampanjidé som verkligen matchar och gynnar mig som artist. Dessutom måste det vara genuint, annars tror jag att folk ser igenom det, säger Zara Larsson.

Hur brukar era följare reagera när ni gör varumärkessamarbeten?
– Mina närmaste följare blir alltid glada, men sedan finns det alltid troll. Det spelar inte så stort roll vad det är man publicerar, säger Sarah Sjöström.

Zara Larsson:

– Min publik till skillnad från Sarahs är mer van vid att profiler som de följer gör samarbeten med varumärken. Det har varit en så stor del av underhållningsbranschen länge.

I veckan lanserades den första fasen av kampanjen där Zara Larsson står i centrum. Just nu syns hon i utomhusreklam samt i en reklamfilm som går i TV4 och i digitala kanaler. I nästa fas kommer fokus istället ligga mer på Sarah Sjöström.

Sofia Björnerfors, pr-chef på Huawei, säger att man genomgående kommer hålla stjärnorna separata i kampanjen, då de har sina olika historier. 

– Det som jag är så glad för är att båda deras historier stämmer så klockrent överens med vår egen historia som utmanare och det vi vill förmedla på den svenska marknaden. Vi har ju alla vår “challenge” – det kan handla om att simma VM eller ställa sig på scenen, eller att bara skaffa sig ett jobb. Det är någonting vi alla kan känna en anknytning till, säger hon. 

Ni har samarbetat med profiler tidigare, som Petter, Danny och Tove Styrke. Vad tror du att just Zara Larsson och Sarah Sjöström kommer ha för effekt på Huaweis varumärke på den svenska marknaden?
– Jag tror framför allt att skillnaden nu är att vi har en bättre långsiktig plan. Vi har byggt en strategi och ett lokalt kommunikationskoncept, det är det som är den stora skillnaden mot hur vi jobbat tidigare. Vi kommer inte längre göra korta, snabba samarbeten utan allt vi gör nu kommer matcha in i det här konceptet.

 

Bakom "Dare to challenge"-konceptet ligger H+K Strategies och Rodolfo.

Team H+K Strategies:

Jenny Åström

Carsten Carlsson

Tove Gross

Sandra Hellström

Cecilia Magnusson

Sara Hägerström

Yan-yan Tong

Team Rodolfo:

Adam Lundberg

Mikaela Edri

John Andersson

Emanuel Åström

Lars Lööf



Dela sidan: