Dela sidan:

Redan under gårdagen läckte uppgifterna ut till SVT om att Moderaterna kommer att byta logotyp och återgå till det bulliga M som partiet använde i tre decennier innan Fredrik Reinfeldts ledarskap där "Nya Moderaterna" lanserades 2005. Ett varumärkesarbete, där Moderaterna började kommunicera partiet som "Sveriges nya arbetarparti",  som till stor del dedikerades den dåvarande strategen Per Schlingmann.

Många politiska kommentatorer tolkar återgången till den gamla logotypen som en symbolisk markering mot partiets riktning i det politiska landskap som skapats efter regeringsbildningen. Partiet har bland annat tydligt klivit bort från Fredrik Reinfeldts mjukare migrationspolitik.  

– Det är en markering för att man sätter punkt för "Reinfeldt-eran", sade SVT:s politikreporter Elisabeth Marmorstein i går.

Vid partiets Sverigemöte i Karlstad talade moderatledaren Ulf Kristersson i stället med breda penseldrag. 

– Inte som mörkblå eller ljusblå. Inte som nya eller gamla. Inte som liberala eller konservativa. Vi är ju allt det – också. Men först och främst är vi Moderaterna. Förenade i en bred kyrka av gemensamma värderingar och gemensam förmåga till förändring. Den nya resan kräver respekt för vad som har tagit oss hit. Och den kräver mod att förändra det som inte längre duger. Det kräver en ny modell för Sverige, sade partiledaren enligt Aftonbladet och utvecklade sedan resonemanget om logotypen,

– Vi uppdaterar en ikonisk logga sedan tidigare. Med det försöker vi säga att vi både tar med oss de framgångsrika epokerna på 70-, 80- och 90-talet när vi liberaliserade Sverige. Men också den framgångsrika epoken med Nya Moderaterna och Alliansen där vi stod för arbetslinjen och de genomarbetade reformerna.



 

Enligt Expressen ska det nya utseendet skapat en del sura miner bland moderata partiarbetare runtom i landet. Orsaken är förberedelserna inför det stundande valet till Europaparlamentet i slutet av maj. Nu måste materialet som beställt göras om, vilket är kostsamt för ett parti som i slutet av 2018 annonserade att de måste spara 70 miljoner kronor och därför avecklade kommunikationsavdelningen.

– Väldig många är upprörda att man gör detta ett par veckor innan valet, säger en person med insyn till Expressen. 

Bakom det nya utseendet ligger Scandinavian Design Group. Den nya logotypen byter konstant färg, och knyter därför an till Ulf Kristerssons tal under fredagen om en bred moderat kyrka. 



Moderaterna kommer framöver inte att skriva ut partinamnet. I stället kommer de att använda partisymbolen och "Den nya svenska modellen" som tagline. 





Dela sidan: