Dela sidan:

För en dryg vecka sedan lanserade Volvo Cars och Forsman & Bodenfors kampanjen "The E.V.A. Initiative". Målet med kampanjen, där Volvo bland annat tillgängligjort en stor mängd forskningsmaterial, är att uppmärksamma att kvinnor löper större risk att skadas vid trafikolyckor. Den ökade risken kommer av att de flesta bilmodeller designas efter män och att de därigenom är sämre anpassade för kvinnors kroppar.

– När du som kvinna sätter dig i en bil tar du för givet att du är lika skyddad som en man. Tyvärr är det inte fallet i alla bilar – och det är därför Volvo vill lyfta fram den här frågan och faktiskt göra någonting åt saken, sa Sophia Lindholm, en av kreatörerna bakom kampanjen, i samband med att kampanjen lanserades.

I helgen visar man upp nästa steg i kampanjen – den här gången i print. I annonsen kan man jämföra sin handstorlek mot den schablonbild som används vid tillverkningen av testdockor. Eftersom mindre händer ökar risken för att skadas vid krockar kan läsarna själva jämföra sin handstorlek med krockdockornas.

– Varje år dör mer än en miljon människor i bilolyckor världen över. Den här annonsen sätter bokstavligen fingret på ett av de stora problem världen står inför. Det viktiga arbete Volvo gör för att öka säkerheten och uppmärksamma ojämlikheten när det gäller olycksriskerna är beundransvärt" säger Leo Dal, en av kreatörerna bakom kampanjen på Forsman & Bodenfors.

Kampanjen kommer bland annat att gå i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten.



Dela sidan: