Dela sidan:

Musikens roll i reklamvärlden har länge underskattats. Under i princip hela 1900-talet baserades den absoluta majoriteten av reklamkampanjerna på rationella argument till varför du skulle välja en viss produkt. "Ariel gör din tvätt vitare än andra varumärken", "Sju av tio tandläkare rekommenderar Pepsodent", "Trött på hungriga barn? Med Findus står maten på bordet inom 15 minuter" och så vidare. I rationella kampanjer får musikläggaren mer ofta än sällan en plats i baksätet.

Självklart har det, som alltid, funnits undantag. Men det är först under de senare delarna av 00-talet som både forskning och varumärken på allvar insett sprängkraften i mer känsloväckande marknadsföring. Inte minst eftersom det är den som i det långa loppet driver tillväxt.

Och för att väcka känslor finns det en metod som är direkt avgörande – musikläggningen. Enligt "The Power of music", en studie utförd av Les Binet, Daniel Müllensiefen och Gawain Morrison (alla adam&eveDDB-anstrukna), kan rätt musik i en reklamkampanj öka säljeffektiviteten med så mycket som 30 procent. Musikförläggaren sitter inte i förarsätet, men nog har hen flyttat fram sin position.

För åtta år sedan satt Jenny Ring i Forsman & Bodenfors reception i Stockholm. Hon hade hamnat på byrån mest som av en slump. Livets omständigheter ledde till att hon behövde ett bättre betalt jobb än det hon hade på ett café. Hennes bror hade tidigare försökt tjata in henne i branschen men hon uppfattade den som både hårt konkurrensutsatt och prententiös. Men livet kom som sagt emellan.

Så hon anslöt till Sveriges främsta reklambyrå på Kungsgatan 48 i Stockholm. Och fick sina fördomar om reklambranschen på skam.

– Det kändes rätt så fort jag kliv in genom dörren, berättar hon.

Det dröjde inte länge innan Jenny Ring styrde över musiken på kontoret och delade med sig av sina spellistor till musikintresserade kollegor. Och det dröjde inte länge innan hon insåg att hon hade mer att erbjuda.

– Jag har alltid haft en tro på min egen arbetsmoral och rätt snart efter att jag kommit till Forsman & Bodenfors började det klia i fingrarna. Jag kände att jag hade något mer att ge, berättar hon.

Så hon pratade med Anna Qvennerstedt. Forsman & Bodenfors-veteranen uppmanade Jenny Ring att tänka över vad det var hon ville göra och fundera på om det fanns möjlighet att göra det på Forsman & Bodenfors.

– Runt den tiden spelade jag ganska mycket skivor på olika barer. Jag och min DJ-kollega tog stolthet i att vi var så anpassningsbara och försökte spela den musik som publiken för kvällen gick igång på.

Att se publiken reagera på hennes musikval fick Jenny Ring att fundera på om det fanns något liknande man kunde göra inom reklamvärlden. Något som gav henne samma känsla av tillfredställelse och som talade till en problemlösande natur.

Kort därefter dök chansen att få komma med åsikter kring musikläggningen av en Viktväktarna-kampanj upp. Jenny Ring kom med sina inspel och när kampanjen en tid senare lanserades var det till tonerna av hennes förslag – James Browns "I Feel Good".

– Det var första gången jag kände att "Det här är grejen för mig". Så jag gick tillbaka till Anna och sa att jag ville ge det en chans. Tidigare visste jag inte ens att det var ett jobb.

Sagt och gjort – Jenny Ring lämnade mötet med ett uppdrag för en kommande Apoteketfilm. Kampanjen gick bra och snart gick ryktet internt på byrån om att tjejen i repan kunde hjälpa med musikläggningen.

– Jag ville lära mig allt och tackade ja till alla förfrågningar. Som tur var hade jag ett par bekanta på Universal Publishing som kunde förklara hur allt med avtalsförhandlingar och upphovsrätt fungerade. Innan dess hade jag bara gått på känsla och valt låtar jag tyckte passade bra.

Hjälp fick hon även av Alexander Blidner, byråproducent på F&B:s Göteborgskontor. Blidner tog henne under sina vingar och lärde upp Jenny Ring genom att låta henne jobba på hans projekt. En kund Alexander Blidner jobbade med var Volvo Trucks, en aktör som snart skulle släppa en av världens mest uppmärksammade reklamkampanjer – "Epic Split". På nio dagar sågs reklamfilmen av 43 miljoner människor och lyckades återintroducera Enyas 13 år gamla "Only You" på Billboardlistan. 

– Det är ett så oväntat val. Den mjuka låten kontrasterar så otroligt bra med den hårda Jean-Claude Van Damme och lastbilarna. Skulle man ha lagt på en förväntad hårdrockslåt på den hade det blivit en helt annan film.

Vad gjorde det med ditt självförtroende att vara inblandad i en sån succé?

– Det som betydde något var att jag fick förtroendet att vara med. Det stärker en som fan och ger en otrolig skjuts i arbetsmoralen.

Ganska snart blev det för mycket att både jobba i receptionen och med musikläggningen. Receptionsjobbet fick gå ned på 50 procent. Dittills hade hon jobbat med musiken så fort hon fick en ledig stund. På lunchen, på kafferasterna och om kvällarna. Det tog inte lång tid innan det blev en heltidstjänst.

Sedan dess har Jenny Ring varit med och jobbat på flera av Forsman & Bodenfors mest framgångsrika kampanjer, bland annat Volvos "Vintersaga", H&M:s "She's a lady" och Ubers "Boxes". Kampanjer där musiken står i centrum.

Och sedan årsskiftet driver hon en egen frilansverksamhet. Under sin föräldraledighet hade hon funderat på vad hon verkligen ville göra och kände samtidigt att det var nu eller aldrig. Ett arv gav henne de ekonomiska förutsättningarna att våga ta steget.

– Pengarna gav mig trygghet och jag gjorde noga uträckningar på vad jag behövde dra in för att både företaget och livspusslet skulle gå ihop. Jag litar på min förmåga att arbeta och visste att jag skulle fixa det på något sätt. Om jag inte hade gjort det hade jag svikit mina ideal och det värsta som kan hända är att jag behöver ta anställning någon annanstans.

Och uppdragen har rullat in. Nästa vecka åker som delegat för Music Export Sweden till Los Angeles för att marknadsföra Sverige som musikland. Under resan kommer hon dessutom träffa regissörer och potentiella kunder. När hon nu har hittat sitt drömjobb är nästa steg att bredda drömmen och börja jobba mer mot tv-, film- och spelbranschen.

– Att berätta en historia på 30- eller 45 sekunder är en sjukt rolig utmaning men jag vill jobba med mer än reklam.

Har du något drömvarumärke eller regissör som du skulle vilja jobba med?

– Det finns många men jag hörde nyligen av mig till Kim Gehrig som bland annat regisserat Libresse "Viva la vulva" och reklamfilmer för Nike. Att få göra något sånt hade verkligen varit en dröm. Jag tänker att frågan alltid är fri och Kim svarade att hon skulle hålla mig i åtanke.

Har du något råd till de som har ett intresse och tvekar om att följa sin övertygelse?

– Om skolan inte är din grej behöver man inte få dåligt självförtroende och tro att man är dum i huvudet, det gäller bara att hitta sin väg och skolan behöver inte vara vägen för alla. Och glöm aldrig bort att våga fråga och ta hjälp när du behöver det. Jag är otroligt glad att jag vågade fråga Anna och har en enorm tacksamhet till Forsman & Bodenfors som gav mig chansen att göra det jag verkligen vill.

FAKTA/Jenny Ring

Ålder: 37,

Familj: Ja.

Uppväxt: Abrahamsberg.

Bor: Hökmossen

Utbildning: Grundskolan

Förebild: Har olika i olika kategorier. Jobbmässigt är Magnus Kennhed förebilden, bästa kombon av ett snällt über-proffs.

Hobbys: Sova, dricka öl, dansa, sjunga med min kör Powerballadkören, köra bil, min familj och kompisar såklart. The list could go on..

Tittar på: Älskar serier! Just nu kollar jag Flocken, Better things, High maintenance, Broad city, Bonusfamiljen, Gifta vid första ögonkast. Mfl!

Lyssnar på: Mina kompisar,Musik, poddar, ljudböcker.

Läser: Mest barnböcker för tillfället.

Oanad talang: Gör ändå väldigt goda chokladbollar. Köra bil jäkligt bra!



Dela sidan: