Dela sidan:

Tyska Lidl har sedan intåget på den svenska marknaden för 15 år sedan positionerat sig som lågprisalternativet till de svenska kedjorna. De senaste åren har varumärket tryckt allt hårdare på prisknappen tillsammans med sin reklambyrå Volt. 

Konkurrenten Coop har den senaste tiden lanserat en franschisemodell, men har också i ökad takt börjat sänka priserna på delar av sortimentet. Något som Lidl påpassligt uppmärksammade under måndagen. Under måndagen gick företaget ut med följande budskap i en annons: 

"Heja Coop!
Lägre priser på 5 686 varor av sisådär 20 000 är ändå en bra början.

När högpriskedjorna tar sig i kragen är vi de första att applådera. Öven när prissänkningen bara omfattar delar av utbudet och några av butikerna. 

Så i väntan på prissänkningar som gör skillnad på riktigt, varför inte prova en handlare som redan gått hela vägen med folkliga priser rakt igenom sortimentet, i alla butiker, över hela landet?"

Coops markandsdirektör Björn Larsson tog reklamglirningen med ro:

– Vi tycker det är trevligt att Lidl uppmärksammar vår nya prisstrategi även om vi inte riktigt bara konkurrerar med pris utan också positionerar oss med hållbarhet, matglädje och kvalitet. Och det gör inte Lidl. 

Är det här en strategi som kommer att fortsätta för er?
– Ja, vi är bara i början på vår prisresa som pågår nu. 

Har Lidl rätt i sin beskrivning av priserna på era varor?
– Inte riktigt, antalet varor stämmer men det blir konstiga proportioner eftersom medianen för en Coop-butik inte ligger på 20 000 varor utan snarare omkring 12 000. Men det kan man ta, den här annonsen är gjord med glimten i ögat. 

Kommer ni att kontra på något sätt?
– 
Det återstår att se i så fall kommer det också att ske med glimten i ögat. Vi får tänka ut något. 

Bakom annonsen ligger Lidls reklambyrå Volt.



Dela sidan: