Dela sidan:

Det är inte lätt att vara influencer. Man får inte köpa följare, måste annonsmärka sina sponsrade inlägg och sedan ett par månader tillbaka får man inte ens flyga till Dubai utan att bli uthängd.

Det är lätt att göra narr av influencers. Stundtals är kritiken och skämten välförtjänta men ibland får profilerna också agera projektionsyta för allt vad människor anser är fel med samhället.

Nu lanseras den första reklamkampanjen som driver med influencertrenden. I Blockets vårkampanj testar komikern Sissela Benn på livet som Instagramstjärna – ett liv som innebär en hel rad utmaningar. Att ständigt leverera "inspirerande content" är svårare än vad många tror.

– Att Blocket vågar driva med hur de och andra företag arbetar med influencers, tycker jag visar på en både kul och sund självdistans. Det var väldigt kul att spela in filmen
eftersom det påminde mer om hur det är att spela in humorsketcher än en traditionell
reklamfilm, berättar Sissela Benn.

I samband med kampanjen blir Sissela Benn det nya ansiktet utåt för Blockets kommunikationskoncept "Bakom varje Blocketannons finns en berättelse". Tidigare har kampanjen frontats av Anders Bagge, Björn Ranelid och Kikki Danielsson.

– Det vore lätt att göra sig lustig över hur influencers bara glassar genom livet. Men i själva verket jobbar många stenhårt. Med vår nya reklamfilm vill vi istället driva lite med hur vi företag arbetar med influencers, vilket ibland blir just så pinsamt som de situationer Sissela hamnar i, säger Cecilia von Krusenstierna, marknadschef på Blocket.



Dela sidan: