Dela sidan:

Nya trenden: Influncers låter fansen livestreama shoppingrundor
Förbi är influencer ”hauls” i Insta Stories – nu ska influencers livestreama från shoppingrundor och interagera med fansen samtidigt. Detta är redan stort i Kina där Alibaba’s Taobao dominerar och både Amazon, Facebook och Instagram sägs vara på gång. Under gårdagen tog dessutom startupen Dote, som sysslar med ”shoppingpartyn” in 12 miljoner dollar. I dagsläget har appen 450 större influencers från Youtube och Instagram som de samarbetar med. Just livestreaming för shopping kan skapa möjligheter för annonsörer att nå ut.

Youtube lanserar interaktivt innehåll – vill håva in mer annonsintäkter
Youtube meddelar nu att man tagit fram verktyg som ska ge nya möjligheter till interaktivt innehåll där tittarna själva får bestämma hur berättelsen går. Därmed tar de upp kampen med konkurrenten Netflix, som tidigare gjort succé med interaktivt innehåll. Anledningen till Youtubes satsning ska vara att boosta tittandet och få ökade annonsintäkter, skriver Bloomberg. Youtube har redan tidigare experimenterat med interaktiva annonsformat, men program är något nytt och betydligt dyrare att producera. Techjätten förväntas presentera sin nya satsning under maj månad i New York.

Cannes Lions uppmaning till juryn: granska reklam med stereotyper
2019 innebär nya riktlinjer för Cannes Lions-juryn. Nu uppmanas samtliga grupper att överväga om reklamen som skickats in visar negativa stereotyper och ojämlikhet. De ska även kika efter stereotypa drag som kön, ålder, ras, etnicitet, funktionshinder och annat. Riktlinjerna har tagits fram efter samarbetet med Unstereotype Alliance, ett initiativ stöttat av bland andra P&G och Unilever.

Youtube tvingades stänga ner livesändning under utfrågning om hat
Youtube tvingades stänga ner en livestreaming under tisdagen efter att ha tagit emot en stor mängd rasistiska kommentarer. Till saken hör att livechatten handlade just om hat i kommentarer och videos som man utfrågades kring i den amerikanska kongressen. Även Facebook fick stå till svars kring ämnet under gårdagen.

Branschorganisationer pushar för datalag
Flera av USA:s största branschorganisationer, ANA, 4A’s och IAB, skapar en allians kallad ”Privacy för America” som kommer samarbeta med kongressen för att utarbeta en lagstiftning kring hur de största varumärkena använder konsumentdata. Organisationerna planerar att pusha för en ny lag som ska ta sig an integriteten kring data. Initiativet kommer i ljuset av det senaste årets problem med att techjättar som Facebook, Google och Twitter samt olika adtecjbolag samlar in data för reklam.



Dela sidan: