Dela sidan:

Att förstå den unga målgruppen har länge varit attraktivt för marknadsförare inte minst eftersom generationen driver utvekclingen, sätter trender och riktningen för hur olika sfärer kan komma se ut längre fra,. Nya siffror från Ungdomsbarometern visar att unga även har en stor del av beslutsfattandet gällande hushållsekonomin i Sveroge – två tredjedelar av landets ungdomar menar att de påverkar familjens konsumtion.

– Unga ser sin konsumtion som en del av sitt identitetsbyggande. Att beskriva sig själv som som "miljövän" eller "foodie" får direkta konsekvenser för köpbeslut, och detta överför man även till familjen. En femtedel anger också att de visar engagemang genom konsumtion, säger Sara Fröhling Lind, Ungdomsbarometerns expert på konsumtion och livsstil 

i en kommentar.

Hur stort inflytande ungdomarna har skiljer sig åt beroende på bransch.

• Dagligvaruhandeln är de som påverkas mest – 71 procent av hemmaboende unga hävdar att de är med och bestämmer vilken mat som handlas.

• För resor och restaurangbesök, är omkring hälften med och fattar beslut om. 40 procent är dessutom med och beslutar om inköp av hemelektronik och var femte av de tillfrågade brukar vara med och ta beslut kring inköp av bil – trots att en stor del av målgruppen inte ens har körkort.

• Hållbarhet är en av de viktigaste faktorerna för unga och 24 procent har det senaste året fått sina familjer att äta mer vegetariskt, medan 17 procent drivit på för konsumtion av fler ekologiska varor.

• Det är vida uppmärksattat att den unga generationen i  Sverige väljer också bort varor om de produceras av företag som inte agerar i linje med vad de anser är rätt och fel när det kommer bland annat klimat- och jämställdhetsarbete. Mer än varannan – 53 procent – kan sluta köpa produkter om ett företag inte arbetar för att minska sin klimatpåverkan.

– Det rör sig helt enkelt om värderingsdriven konsumtion i en generation där 60 procent uppger att de är engagerade konsumenter. Man anser också att det är en självklarhet att vara med och bestämma hemma, vilket går hand i hand med tendenser som vi ser i ungas inställning till samhället i stort. När vi 1992 fråga unga i Sverige om deras möjlighet att påverka samhället ansåg 29 procent att de hade den möjligheten. Idag är samma siffra 73 procent, säger Sara Fröhling Lind i en kommentar.

Snabbfakta
Sju av tio unga säger att ett lägre pris på hållbara produkter skulle få dem att agera mer hållbart, samtidigt som hela 37% också anser att priset på icke-hållbara produkter borde höjas.

•25 % får sina familjer att äta mindre socker (t.ex godis eller läsk).
• 31 % frågar om råvarors ursprung eller märkning när de äter på café eller restaurang.
• 81 % har det senaste halvåret tagit med sig egen påse till affären för att minska sin plastkonsumtion,
• 71 % har köpt produkter med kort bäst-före-datum
• 64 % planerat sin handling för att minska svinn.

Om undersökningen
Målgrupp: Ungdomar i Sverige mellan 15-24 år
Fältperiod: 5:e oktober – 11:e november 2018
Antal intervjuer: ca 3000 st (denna rapport är en del av en större studie med 23 074 respondenter totalt.)



Dela sidan: