Dela sidan:

Moderaternas presschef Cherine Khalil lämnar posten och blir biträdande presschef på Svenskt Näringsliv. Samtidigt står det klart att Martin Borgs blir kommunikationschef för Moderaterna efter att Hampus Knutsson lämnade i höstas. Martin Borgs var partiets nationella digitala valledare inför valet 2018 och är för närvarande generalsekreterare för Sverige i Europa. Tidigare har varit innovationschef på Miltton Labs. 

På Facebook skriver Martin Borgs att han "inte kan föreställa sig ett roligare eller viktigare jobb" och att hans uppdrag blir att leda och utveckla partiets kommunikationsarbete med sikte på ett regeringsskifte 2022 – och omval 2026. 

"Vi inledde en extremt spännande resa i helgen. Som Ulf (Kristersson, reds anm.) konstaterade står Moderaterna inför ett lika stort skifte som 2003", skriver han och fortsätter: 

"Det handlar både om idéutveckling och om hur vi ska vinna väljare för våra idéer. Jag ser mycket fram emot att få följha arbetet med det nya idéprogrammet som Christofer Fjellner och Alice Teodorescu ska leda, och integrationskommissionen med bland andra Mauricio Rojas."

Martin Borgs tillträder sin tjänst i mitten av juni. Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer kommenterar i ett pressmeddelande:

– Med Martin Borgs får vi en erfaren och driven kommunikationschef med djup förståelse för politik och opinion. Och hans hjärta klappar varmt för Moderaterna. 

Under helgen presenterade Moderaterna sin nya logotyp vilket innebär en återkomst för det M som partiet använde i tre decennier innan Fredrik Reinfeldts ledarskap där "Nya Moderaterna lanserades 2005. Många politiska kommentatorer tolkar återgången till den gamla logotypen som en symbolisk markering mot partiets riktning i det politiska landskap som skapats efter regeringsbildningen. 

Krisande JC lägger ned butiker i Sverige
Under tisdagen ansökte klädkedjan JC om konkurs i Finland. Nu står det även klart att varumärket lägger ned sex butiker i Sverige. Det skriver Market. Tre butiker i Stockholmsområdet har nyligen stängt: Mall of Scandinavia, Kista och Barkarby. Inom kort stänger ytterligare tre butiker: Alingsås, Borås city och Nacka. JC har i dag ett 30-tal butiker i Sverige och flaggar för att fler kommer att läggas ner under året. Kedjans ägare, Ilya Meric, kan enligt Market inte svara på exakt hur många det kommer att röra sig om.

Google Maps utökar möjligheter för annonsörer 
Google Maps är för sina 1 miljarder användare världen över en många gånger oumbärlig tjänst både i vardagslivet och under resor. Under de 14 åren sedan lanseringen har Google Maps huvudsakligen varit gratis, och fri från annonser.

Nu skriver Adage att detta håller på att förändras, då Google successivt utökar möjligheter för annonsörer att nå användare i tjänsten och regelbundet lyfter sponsrade platser i Maps. Samtidigt ökar Google priset för de verksamheter som använder sig av den teknologi som Maps är baserad på. Draget ses som ett sätt att möta den växande konkurrensen från Amazon, som allt fler användare vänder sig till för sök. 

Twitter lanserar emoji inför EU-valet
Twitter lanserar en emoji inför EU-valet den 26 maj. Emojin visas när man använder hashtagen #EUVal2019. Den har också översatts till alla 24 officiella språk i EU och fungerar då du skriver #EUElections2019 samt #EP2019. Den särskilda emojin visar ett röstkort markerat med en bock i EU:s marinblå färg som åker ner i en valurna, omgiven av den ikoniska EU-ringen av stjärnor.

Karen White, director of public policy på Twitter, säger i ett pressmeddelande:

Twitter är världens fönster in i den europeiska val-konversationen. Oavsett om det handlar om att debattera hur Europas framtid ser ut, eller diskutera frågor som klimatförändringar så är det till Twitter folk vänder sig för att ta reda på vad som händer i #EUVal2019. Idag lanserar vi en särskild val-emoji för att göra det lättare för människor att ansluta sig till samtalet kring valet. 

Ikeas nya utomhuskampanj uppmanar till kollektivt resande
Ikeas nya varuhus i Greenwich i London marknadsförs som bolagets "mest miljövänliga någonsin". Varuhuset innehåller en rad miljövänliga funktioner i sin design och dess byggnad är gjort av hållbara material, går på energi från solceller och samlar upp regn för att spara på vatten.

För att hjälpa kunderna att enkelt hitta till butiken har byrån Mother London tagit fram en utomhuskampanj som knyter ann till det nya varuhusets hållbarhetstema. Det skriver Adweek. En serie utomhustavlor berättar exakt hur många steg som ligger mellan dig och varuhuset, och om du inte känner för att gå berättar annonserna vilket som är det närmaste alternativet i kollektivtrafiken. 

Vodafone i global mediebyråpitch
Telekomjätten Vodafone har gått ut i en global mediebyråpitch, rapporterar The Drum. Det innebär att Vodafones nuvarande mediebyrå Wavemaker riskerar att förlora jättekonot, som uppskattas vara värt runt 600 miljoner dollar. Vodafone har under de senaste åren plockat hem allt mer inhouse. Under förra sommaren plockade man till exempel hem den stora delen av sina digitala medieköp, och har idag interna digitala team som hanterar 11 av bolagets 25 marknader. Enligt The Drum ska Vodafone vara ute efter en enda byrå för kontrot. WPP, samt andra mediebyrånätverk, ska vara inbjudna att delta i pitchen.



Dela sidan: