Dela sidan:

I samband med att Absolut för cirka två år sedan började bygga sitt lojalitetsprogram i form av nyhetsbrev stötte varumärket på samma utmaningar som många andra: att få mottagarna att öppna mejlen. Utöver en intresseväckande ämnesrad behövdes något mer som lockade, som en bild eller en film. Men för att samtidigt behålla en maxtyngd om 1,5 megabyte i mejlen blev lösningen en rörlig bild – en gif. 

Absolut såg snabbt positiva resultat i klickfrekvensen och inledde ett samarbete med det då nystartade företaget Giphy, som idag är världens största plattform för giffar.

Under förra årets Cannes Lions belönades Absoluts kampanj ”Never gonna gif you up” med ett silverlejon, och en speciellt framtagen gif för tolvslaget på nyårsafton lyckades bli den sjätte mest använda i världen under hela 2018. Enligt Absoluts egna siffror har giffarna sedan starten visats 1,5 miljarder gånger.   

– Jag tror framgångsfaktorn kommit av att vi fokuserar på konsumenten och deras behov och därifrån tittat på hur vi kan göra oss relevanta. Folk vill använda giffar för att förmedla olika budskap och där har vi skapat innehåll som de kan använda när dom till exempel vill fråga någon ut på en drink, säger Fredrik Thorsén, global chef för digital marknadsföring på Absolut Vodka, i ett mail till Resumé. 

När Giphy trädde in i dejtingappen Tinders chattfunktion i januari 2016 följde Absolut med. Personer som använde giffar i chatten visade sig enligt Absolut ha 30 procent större chans för fortsatt konversation. Absolut valde att skapa den första "Let's grab a drink!"-gifen, som snabbt tog fart i Tinder. 

– Det intressanta med giffar är att det ger oss en möjlighet att injicera vårt varumärke på ett naturligt sätt i konversationer mellan konsumenter. Det är alltså inte vi som blir avsändaren utan en konsument till en annan. Det gör att möjligheterna blir helt annorlunda men spelreglerna för vad man kan kommunicera är också helt annorlunda, säger Fredrik Thorsén. 

Enligt Fredrik Thorsén har giffar utvecklats till en naturlig del av det content som Absolut skapar, både för always on och som en del av varumärkets kampanjer. 

– Så länge vi ser bra resultat kommer vi fortsätta ha det som en lika naturlig del som innehåll för Instagram eller Facebook.

Borde andra varumärken i större utsträckning använda sig av giffar för att engagera publiken?
– Jag tror att det finns kreativa möjligheter överallt och kanske extra mycket i ett snabbt växande digitalt landskap. Det handlar om att se de möjligheterna och hur man kan göra sig relevant under de förutsättningar som råder där. Har man löst det, då har man en bra möjlighet oavsett hur kanalen ser ut.

Några av Absolut mest populära giffar: 

via GIPHY

via GIPHY

via GIPHY

via GIPHY



Dela sidan: