Dela sidan:

Förra veckan slog nyheten om att Accenture Interactive köper upp Droga5, en av världens mest framgångsrika byråer, ned som en bomb i kommunikationsbranschen. Konsultbolagen har visserligen köpt byråer tidigare, men att Accenture Interactive la vantarna på Droga5 har verkligen aktualiserat frågan om hur byråkartan de närmsta åren kommer att ritas om.

I det senaste avsnittet av podcasten Orlic& träffar David Orlic Accenture Interactives Nordenchef Mattias Boman som berättar om hur han ser på framtidens byrånätverk. Med i samtalet är även NoA:s Sverigechef Petronella Panerus som berättar hur hon från ett mer traditionellt håll ser på byrånätverkens framtid.

– Accenture Interactive har en väldigt tydlig strategi som vi lägger kraft bakom för att leverera på. Framtiden får utvisa hur väl vi lyckas integrera en verksamhet som Droga5. Man behöver ta det lugnt och satsa på att bygga förtroende. Det måste få växa fram, säger Mattias Boman.

– Det är ett stort erkännande från konsultvärlden i förhållande till den kreativa industrin, och det är bra, men det finns stora skillnader mellan dem. Man måste värna och respektera varandras kulturer och värderingar och få de här planeterna att samexistera istället för att sugas in i ett svart hål. Det kommer bli en intressant resa att följa, säger Petronella Panerus.

På den nordiska marknaden har Accenture Interactive köpt byråer som The World Loves, Kaplan och Hjaltelin Stahl. Målet för Accenture Interactive är att bygga "The experience agency.

– Vi bestämde oss för att ta nästa steg. Vi tror att utvecklingen att varumärket och kundupplevelsen växer ihop och att det blir allt viktigare att lyckas kommunicera varumärket i varje kontaktyta. För att få det att fungera behöver man ha kreativ höjd, vara bra på design, klara av att bygga saker, behärska data och kunna hantera själva transformationen – de här fem olika delarna vill vi samla som byrå, säger Mattias Boman.

– Jag tror att det är lättare att lägga ett lager av managementkonsulter på en kreativ byrå än vice versa. Vi har jobbat med planning i decennier, medan managementkonsulter kanske inte har en tradition av kreativitet, säger Petronella Panerus.

– Vi har pratat om det här i 20 år. När webbyråerna kom, ansåg man att reklambyråerna var döda. När marknadsföring sedan skulle automatiseras, blev kreativiteten dödförklarad. Med facit i hand var det precis tvärtom om. Det behövs en X-faktor, och den X-faktorn är kreativitet, fortsätter hon.

Podcasten Orlic& är ett format från Komm och släpps varje fredag till och med Guldägget. Producent är Lars Erlandsson.

Podcasten finns tillgänglig på Spotify, Acast och iTunes.



Dela sidan: