Dela sidan:

Det blir Mats Fogelberg, tidigare vd på H+K Strategies och At Night som tillsammans med Malin Severin partner med nio år på Prime som ansvarar för United Minds erbjudande "Brand and business development" som väver samman strategiarbete inom affärsutveckling, varumärkesutveckling och change management. Prime/United Minds har sedan starten arbetat med transformation för uppdragsgivarna. Som ett led i United Minds internationalisering väljer byrån att paketera om erbjudandet för att möta konkurrensen från konsultjättar som Accenture, McKinsey och Deloitte.

Malin Severin har byggt upp Primes erbjudande inom förändringskommunikation, utifrån uppdrag för bland annat Försäkringskassan, Polisen och Ericsson. Hon går även in som vice vd för United Minds med ett ansvar för talangförsörjning.

– Vi får en ökad kraft genom att koppla samman insikter och strategi med affärsutveckling och ta det hela vägen till förverkligande. Vi har ett stort fokus på effekt. Vi vet att en ny strategisk inriktning eller ett nytt varumärke blir bara tomma ord om de inte kan bevisas med handling.

Mats Fogelberg anställdes av Prime för ett år sedan och har bland annat jobbat med McDonald's hållbarhetsarbete, tillsammans med Nord DDB. Nyligen släppte företaget en "Hållbarhetsrapport" som ett fundament i arbetet.

– Varumärke och strategi är bara tio procent av företag och organisationers verksamhet. 90 procent av arbetet sker i förverkligandet och därför kommer vi att lägga stort fokus på den delen av förändringsarbetet. Kreativa strategier för varumärken har ingen betydelse utan förverkligande och implementering. Prime har en tydlig historia att ta storytelling till storydoing som Node Pole, 72 Hour Cabin och i arbetet för Hemnet med "House of clicks"

Visionen för United Minds är att bli en "motor för förändringsarbete" tillsammans med de övriga enheterna inom Prime/Weber Shandwick När Weber Shandwick nyligen toppade Holmes Reports ranking så lyftes United Minds internationalisering fram.

– Eftersom Sverige är ett progressivt och innovativt land och marknad finns det andra förutsättningar att bedriva förändringsarbete här, säger Mats Fogelberg.

Vad siktar ni på för omsättning för affärsområdet?
– Vi har inte satt några sådana siffror än. Men vi känner att vi har en bra utgångspunkt både lokalt och globalt, säger Mats Fogelberg.



Dela sidan: