Dela sidan:

Folkoperan har länge velat bryta normen kring opera och positionera sig som ett lite mer lättillgängligt alternativ för den operasugne. De senaste åren har man i samarbete med Ingo jobbat hårt för att integrera sitt programutbud med sin marknadsföring. Bland annat har man drivit med kultursektorns omhuldande av genier och skapat en orgasmopera för att marknadsföra föreställningen Turandot.

Nu går man dock vidare från Ingo och inleder istället ett samarbete med McCann Stockholm.

– Vi vill visa att opera är en fantastisk konstform som går rakt in i hjärtat och som blir din vän i livets alla skeenden. Operan skall kunna göra dig lycklig, upphetsad, ge tröst men också göra dig heligt förbannad. Den accelererade varumärkesresa vi påbörjade för några år sedan har varit framgångsrik men nu är det dags att ta detta ett steg längre. Vi är stolta över att varje år locka ca 60 000 människor till vårt lilla operahus på Södermalm och under våra turnéer, men vi vill engagera och attrahera ännu fler - i alla åldrar, säger Susanne Reuszner, kommunikationschef på Folkoperan.

I januari lämnade Ingos creative director Josefine Richards byrån för McCann. Josefine Richards hade då jobbat på Ingo i tolv år och varit väldigt involverad i arbetet med Folkoperan. Richards kommer även att vara kreativt ansvarig för McCanns samarbete med Folkoperan.

– Vi har samarbetat med Josefine Richards tidigare och när vi hörde om planerna för Nya McCann Stockholm kändes det spännande. När dessutom hela ledningen och arbetsgruppen visade upp ett genuint engagemang för Folkoperans mission var det ett enkelt val. I en värld där bruset är allt högre behöver man ännu bättre spets på allt vi gör. Även kommunikationen skall beröra, vara relevant och en del av helhetsupplevelsen. Det kommer nya McCann hjälpa oss att lyckas med, säger Susanne Reuszner på Folkoperan.

Samarbetet inleds på en gång och det första projektet gäller uppsättningen av Tolvskillingsoperan.

– Vi är både glada och stolta över detta stora förtroende. Dels känns det fantastiskt att personligen få fortsätta att jobba med en sån modig kund. Dels känns det som en härlig utmaning att få fortsätta att lyfta marknadsföringen från Folkoperan till nya höjder, säger Josefine Richards, Executive Creative Director på McCann Stockholm.

Arbetsgrupp:

McCann Stockholm
Kreativt ansvarig: Josefine Richards
Kreatörer: Ludvig Ehrenstråhle & Stina Rasmussen
Planner: Cyndie Vintilescu
Kundansvarig: Johan Östlund
Produktionsledare: Kajsa Jakobsen
Folkoperan
Konstnärlig ledare: Mellika Melouani Melani
Kommunikationschef: Susanne Reuszner
Kommunikatör: Frida Edoff



Dela sidan: