Dela sidan:

Efter en tids missnöje bryter Postnord med Forsman & Bodenfors och avslutar därmed ett sex år långt samarbete. Det skriver Dagens Media. Missnöjet handlar enligt kommunikationsdirektör Thomas Backteman främst om allt för höga prisnivåer.

– Över tid och inte minst i närtid har vi fått en känsla av att Forsman & Bodenfors är bättre på att fakturera än leverera, så vi kände ett behov av att byta leverantör, säger han till Dagens Media.

Thomas Backteman utvecklar vad missnöjet handlar om: 

– Jag tror att det finns en del utmaningar för en byrå som ju totalt har dominerat den svenska reklambyråscenen under väldigt många år. Efter uppköp och splittrad ledning etcetera kanske man har en del utmaningar i att hålla kvar den positionen som man historiskt har haft. Det har varit väldigt uppenbart för oss i det projekt som vi har haft.

Enligt Thomas Backteman blev försämringen särskilt tydlig när Anna Qvennerstedt lämnade samarbetet för att istället bli styrelseordförande för Forsman & Bodenfors

Avtalet löper ut den 30 juni i år och Postnords plan är att ha en ny reklambyrå på plats den första juli.

I en intervju med Dagens Media säger Silla Levin, vd på Forsman & Bodenfors, att de inte vill kommentera vare sig pågående eller avslutade byrårelationer. Hon vänder sig dock mot kritiken att de skulle ha för höga prisnivåer i förhållande till sin leverans.

– I och med att vi så sent som för en månad sedan till exempel blev utnämnda till Årets byrå, som bygger på intervjuer med våra befintliga kunder, så verkar det som att våra övriga kunder tycker att vi gör ett bra jobb, säger hon till Dagens Media.

Vidare berättar hon att Forsman & Bodenfors den senaste tiden fått in ett tiotal nya kunder, både svenska och internationella. Tappet av Postnord menar hon har obefintlig betydelse för byråns ekonomi och inga medarbetare kommer i samband med kundtappet att sägas upp.



Dela sidan: