Dela sidan:

Förra året tog Åkestam Holst över Media Markt-kontot efter Brindfors. Redan från början aviserade parterna att man skulle se över hela varumärkets kommunikation och så småningom ta fram ett nytt kommunikationskoncept.

Nu lanseras konceptet, som fått namnet "Gör det lätt för dig". Kommunikationskonceptet utgår från det otal kameror som finns i Media Markts 28 varuhus. 

– Kreativt har vi utgått från alla de kameror som redan finns i varuhusen, efter att vi upptäckte en hel del fint och väldigt genuint material när vi tittade i de olika demoexemplaren som finns, säger Jessica Morales, client director på Åkestam Holst. Inspirerade av detta har vi sedan lyft olika typer av situationer som kan uppstå i samband med ett hemelektronikköp, och kryddat med en dos igenkänning och lite humor. Ett flugan på väggen-perspektiv inifrån varuhusen.

Precis som konkurrenten Elgiganten försöker Media Markt i konceptet lyfta sitt utbud av tjänster, vid sidan av sitt produktutbud. Borta är dessutom de "låtsatstyska" karaktärerna som länge stått i centrum för Media Markts kommunikation.

– Med det nya varumärkeslöftet "Gör det lätt för dig" vill vi visa att vi är där för kunden både före, under och efter köp. Det kan exempelvis handla om att hjälpa kunden att välja produkt, erbjuda tjänster som underlättar kundens vardag eller hjälpa kunden med olika reparationer, säger Mia Lund Hanusek, marknadsdirektör på MediaMarkt Sverige. Vårt tidigare koncept har varit väldigt effektivt när det gäller att skapa reklamerinran, men nu är det dags att ta farväl av vårt tyska koncept för ett nytt som visar vår nya position där vi underlättar kundens vardag på olika sätt.

Det nya kommunikationskonceptet kommer att visas i tv, online, sociala medier och nyhetsbrev med start vecka 16.

Arbetsgrupp:

MediaMarkt Sverige

Mia Lund Hanusek, Marknadsdirektör

Jonathan Kugelberg, Marketing Manager

Åkestam Holst

Produktionsbolag och regissör

B-Reel Films

Torbjörn Martin



Dela sidan: