Dela sidan:

I studien uppger konsumenterna att de tycker IKEA är allra bäst på hållbara material samt god kvalitet och livslängd på produkterna.

– Ytterligare en anledning till att svenskarna tycker IKEA är så hållbart är att företaget har lyckats förmedla att de just nu är inne i en omställningsprocess. Från slit och släng till en mer ansvarsfull affär med hållbara material och second-hand, säger Erik Elvingsson Hedén som är grundare av Sustainable Brand Index i en kommentar.

– Jag är väldigt glad över att vi fått det fina betyget från konsumenterna. Det visar att vi har nått ut med de tydliga framsteg vi gjort och ambitiösa mål vi satt för att bli klimatpositiva till 2030. Med 140 miljoner besök i varuhus och webb möter vi många kunder och vill tillsammans med dem skapa en mer hållbar vardag för de många människorna, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef för IKEA Sverige i en kommentar.

De företag som enligt studien stärkt sitt hållbarhetsanseende mest sedan 2018 är Max Hamburgare, Svenska Spel och Polarbröd. Medan Flixbus (fd Swebus) och Godel tappar mest. Längst ner på årets lista hamnar spelbolaget Leo Vegas, strax efter Maria Casino.

Topp 100 Sustainable Brand Index 2019
Placering 2019 Förra året Varumärke
1 (2) IKEA
2 Änglamark
3 (3) Lantmännen
4 (1) Coop
5 (5) ICA
6 (4) Apoteket
7 (12) Kung Markatta
8 (9) SJ
9 (18) Arla
10 (7) Saltå Kvarn
11 (14) Naturkompaniet
12 (8) Systembolaget
13 (19) Max
14 (6) Tesla
15 (11) Fjällräven
16 (10) GoGreen
17 (21) Apotek Hjärtat
18 (22) Scandic
19 (16) Skånemejerier
20 (15) Volvo
21 (13) The Body Shop
22 (30) Haglöfs
23 (17) GodEl
24 (31) Axa
25 (37) Kronans Apotek
26 (28) Nordic Choice Hotels
27 (43) Quality Hotels
28 (59) Polarbröd
29 (25) Apoteksgruppen
30 Swish
31 (46) Oatly
32 (23) Tetra Pak
33 (39) Willys
34 (38) Länsförsäkringar
35 (20) Norrmejerier
36 (50) Clarion Collection Hotels
37 (29 ) Kungsörnen
38 (47) Clarion Hotels
39 (33) Apotea.se
40 (48) Ramlösa
41 (27) Bilprovningen
42 (44) Vattenfall
43 (26) Skellefteå Kraft
44 (52) Folksam
45 Nordic Green Energy
46 LUSH
47 (56) Svenska Lantchips
48 (42) Västtrafik
49 (24) SL
50 (34) Blocket
51 (36) Hemköp
52 (72) Åhléns
53 (54) Linas matkasse
54 (57) Risenta
55 (74) Pågen
56 (53) Google
57 (40) Arvid Nordquist
58 (32) Loka
59 (71) McDonald´s
60 (61) Spotify
61 (60) Comfort Hotels
62 (70) Tradera
63 (45) Telge Energi
64 (81) Elite Hotels
65 (58) KPA Pension
66 (41) Wasabröd
67 (55) Jämtkraft
68 (49) City Gross
69 (65) Axfood
70 (35) Arlanda Express
71 (63) Polarn O. Pyret
72 (66) Kronfågel
73 (83) E.ON
74 (97) Felix
75 (69) Valio
76 (68) Zoégas
77 (86) First Hotels
78 (77) Clas Ohlson
79 (62) Microsoft
80 (64) Flygbussarna
81 (79) Toyota
82 (138) Svenska Spel
83 (125) Lidl
84 (84) Löfbergs
85 (73) Skånetrafiken
86 (99) Scan
87 (51) Öresundskraft
88 (85) Radisson Blu
89 (111) The North Face
90 (121) Skogaholm
91 (104) Abba
92 (75) Klarna
93 (93) Espresso House
94 (113) Lindex
95 (108) KappAhl
96 (78) AMF
97 (98) Gevalia
98 (88) SAS
99 (89) Stadium
100 Bixia

Så här gjordes studien
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts varje år sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2019 har totalt cirka 50 000 respondenter intervjuats i Norden och Nederländerna. 18600 i Sverige, 7700 i Norge, 7400 i Danmark, 10300 i Finland och 6000 i Nederländerna. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2019.



Dela sidan: