Dela sidan:

Natten till måndag den 15 april sker den svenska lanseringen av den åttonde och sista säsongen av världens mest sedda tv-serie och den tv-serie som vunnit flest Emmys genom tiderna: Game of Thrones. Spänningen kring vem som till slut kommer vinna striden om den åtråvärda Järntronen är minst sagt olidlig bland fansen. 

HBO har sedan premiären 2011 haft en uppsjö kommersiella partnerskap med världsledande varumärken för att finansiera Game of Thrones. Men eftersom handlingen utspelar sig i den fiktiva medeltidsinspirerade världen Westeros, har produktplacering inte varit ett alternativ. Det har tvingat annonsörerna att hitta andra kreativa sätt att aktivera sina partnerskap och dra nytta av seriens enorma popularitet – vilket inte minst har syns allt eftersom finalsäsongen närmat sig. Med bara timmar kvar tills dess att säsongspremiären läggs ut på HBO Nordic listar Resumé några av aktiveringarna. 

Telia lanserar "anti-spoiler-kit"
Med ökad och mer flexibel tillgång av innehåll i streamingtjänster kan vi idag konsumera filmer och serier när, var och hur vi vill. Därför är det sällan som någon är på samma avsnitt av favoritserien. För att hjälpa Game of Thrones-fans att skydda sig från spoilers under sista säsongen har Telia tillsammans med HBO Nordic tagit fram ett "Anti-spoiler-kit". I kitet har varje avsnitt fått ett eget numrerat märke som går att fästa på exempelvis jackan eller tröjan, som berättar om för omvärlden var i serien du befinner sig. Kitet finns att hämta helt utan kostnad i Telias butiker men det går även att ladda ner ett "gör det själv-kit" eller digitala märken från telia.se/GoT. Det finns också en digital Game of Thrones Anti Spoil-knapp att lägga till som dekal i profilbilden på sociala medier.

Bud Lights GoT-inspirerade reklamfilm hyllades på Super Bowl
Bud Lights påkostade reklamfilm utsågs av många kritiker till en av de stora vinnarna under årets Super Bowl. I filmen mashas en Bud Light-reklam samman med en reklam för den sista säsongen av Game of Thrones. Bakom filmen ligger två av världens mest hyllade byråer: Droga5 som jobbar med HBO och Wieden + Kennedy som jobbar med Bud Light. I veckan lanserades en uppföljare (nedan). 

Mondelez återskapar seriens berömda intro med Oreos
I februari hintade Mondelez varumärke Oreo om ett nytt samarbete med HBO Nordic genom ett Instagram-inlägg vars caption löd: "Cookies are coming", som självklart anspelar på hustet Starks berömda motto: "Winter is coming". I den korta teaser-filmen förvandlas namnet "Oreo" till #forthethrone". I förra veckan lanserade Mondelez en reklamfilm där man rekonstruerat Game of Thrones berömda intro med hjälp av 2 750 Oreo-kakor. Filmen marknadsför varumärkets begränsade upplaga Oreos, vars förpackningar är prydda med bilder av husen som kämpar för tronen i serien, samt bilder på the White Walkers. Partnerskapet med HBO ska vara Mondelez största någonsin. Creative directors för projektet var svenska kreatörsduon Tobias Carlson och Jonas Wittenmark, som frilansar sedan de lämnade Anomaly.

New York Medias sajter får en GoT-makeover
Under helgen har New York Medias sajter, där nymag.com och systervarumärkena The Cut och Vulture ingår, fått en Game of Thrones-inspirerad makeover. Det innebär bland annat att en olycksbådande korp nu flyger över sajterna, innan den slår sig till ro på loggan. 

Diageo firar sista säsongen med whisky
Inom HBO:s samarbete med den brittiska dryckeskoncernen Diageo har en begränsad upplaga av single malt whisky lanserats för att fira Game of Thrones sista säsong. Kollektionen är inspirerad av den fiktiva världen Westeros, och varje whisky-sort representerar ett av de sju husen som kämpar om tronen.

Röda Korset fick publiken att "blöda för tronen"
Under årets South by South West i Austin, Texas arrangerade HBO tillsammans med amerikanska Röda Korset ett något udda event. Med budskapet "Bleed for the throne" höll man i en tre dagar lång aktivering för att uppmuntra besökarna att donera blod. Det visade sig vara ett effektivt drag – eventet ska ha genererat närmare 500 enheter blod. 

Foxtel begraver seriens döda karaktärer
Det australiska tv-bolaget Foxtel har byggt en Game of Thrones-upplevelse i Sydney till minne av de karaktärer som har dött under seriens gång. Upplevelsen, kallad "Final resting place" består av en 2000 kvadratmeter stor kyrkogård med skulpturer som föreställer de nära på 1000 individer som uppskattas ha dött under serien så här långt. Upplevelsen finns även online via sajten "Garve of Thrones" och kommer även synas på sociala medier.

KFC låter eld bli friterad kyckling
Inför den sista säsongen ger KFC sin "Hot & Spicy"-kampanj en Game of Thrones-tvist. Det genom att byta ut den eld som en av Daenerys Targaryens drakar spyr ut till gyllene, friterade kycklingbitar. The Drum skriver att draget är en del av KFC:s strategi, som bygger på att bli en del av populärkulturen.



Dela sidan: