Dela sidan:

Hur ser bra marknadsföring ut? Svara på den frågan om du kan. Om du svarar "den som säljer" eller "den som etablerar/flyttar/positionerar avsändaren" så har du inte förstått frågan. Jag frågade hur den ser ut.

Faktum är att inte ens det av så många omhuldade (ja, jag tycker själv om det) Leon Nordin-citatet om att bra reklam ska skapa sympati, svarar på frågan om hur den där reklamen faktiskt ska se ut eller vad den ska säga.

Därför är det intressant att se så många män i min egen ålder och äldre slå knut på sig själva för att slå fast det fullkomligt idiotiska i att Alejandra Cerda och Maria de la Croix lanserade sin byrå Mad Luck med ett pressmeddelande där de sa sig hata män.
Jag hoppade till över det när jag såg rubrikerna. Precis som de flesta män i min ålder undrade jag hur smart det egentligen var av dem. Till skillnad från en del män i min ålder så höll jag tyst om mina tankar.

Efter att ha läst helgintervjun i Resumé med de båda grundarna och ägnat en liten stund åt att kolla upp deras portfolio och att prata med ett par av deras kunder så har jag ändrat mig helt. Alejandra Cerda och Maria de la Croix vet precis vad de gör och de gör det uppenbarligen oerhört bra.

Maria de la Croix jobbade för länge sedan på numera nedlagda Studio Total. Den byråns grundare, Per Cromwell och Tomas Mazetti, brukade säga att det gör inget om 90 procent hatar vad du gör så länge 10 procent verkligen, verkligen älskar det. Jag tror att man räknar oerhört lågt om man tror att det bara är 10 procent av byråns potentiella kunder som verkligen, verkligen älskar hur Mad Luck valt att positionera sig. Jag skulle gissa att det är betydligt fler.

Så när vi citerar Leon Nordin om sympati så tänker vi oss breda reklamkampanjer för stora varumärken. Hans mest kända kampanjer med Alf Mork var för kunder som Philips och Renault. Mad Luck är inget bilmärke eller en ny chipstillverkare. De är en pr-byrå på en marknad där det råder total överetablering. På så sätt påminner de egentligen mer om ett rockband.

Så därför blir jag sugen på att gå hem till de där männen i min ålder som tycker att Mad Luck är såna idioter som alienerar män i sin positionering och gå igenom deras skivsamling med dem (för ja, män i min ålder har i allmänhet en skivsamling). Vad var det egentligen som fick dem att börja älska Public Enemy? Eller Black Sabbath? Eller Janis Joplin eller Happy Mondays eller vad de nu älskar?

Var det att de skapade sympatier hos _alla_ sina potentiella köpare? Eller var det att de var modiga nog att låta vissa hata dem för att andra skulle älska dem desto mer?

P.S. Jag har aldrig träffat Alejandra och Maria även om vi har gemensamma kunder. Men om ni läser detta så ska ni veta att Lennox vill träffa er. Vi är nyfikna på er. D.S.

 



Dela sidan: