Dela sidan:

Carlsberg har i flera år haft problem med dalande försäljning på den brittiska marknaden. Som följd av detta har bolaget genomfört en ordentlig översyn av sitt varumärke, vilket bland annat innebär att man gjort en uppdatering av smaken, förpackningarna och marknadsföringen. Syftet är att skifta fokus från "kvantitet till kvalitet" med målsättningen att ändra det sätt som britterna ser på Carlsberg.

I samma veva släpper Carlsberg en kampanj som varumärket kallar sin "mest ambitiösa och ärliga" någonsin. Det skriver Marketing Week. Kampanjen, som är framtagen av Fold7, berättar om de genomförda förändringarna samtidigt som den vänder på Carlsbergs klassiska varumärkeslöfte "Probably the best beer in the world", genom att slinka in ett "not" i meningen.

Det kan vara ett riskfyllt drag, konstaterar Marketing Week. Carlsberg har bland annat sponsrat tweets som kritiserar varumärkets öl, vilket har resulterat i att många konsumenter blivit förvirrade och tagit för givet att Carlsberg gjort ett misstag.

Men Lynsey Woods, marknadsdirektör för Carlsberg i Storbritannien, säger till tidningen att det kändes viktigt att behålla varumärkeslöftet och ta itu med problemen på den brittiska marknaden med hjälp av det.

– Vi tycker att vi är rätt modiga som faktiskt använder varumärkeslöftet på så sätt att vi säger att vi inte har levt upp till det. Taglinen är så ikonisk, de flesta varumärken skulle ge sin högra arm för att ha den, så varför skulle vi inte dra nytta av det?, säger hon till Marketing Week.

Åtgärden är unik för den brittiska marknaden, i Sverige gör Carlsberg inga förändringar. 

"Vi har ett annat öl i Sverige, som uppskattas av de svenska konsumenterna och här är också Carlsberg ett mycket starkt och välmående varumärke", skriver Peter Bodor, interim kommunikationschef, i ett mail till Resumé.



Dela sidan: