Dela sidan:

När mediebyrån Vizeum fick uppdraget att visa hur man kan använda Santa Marias mangosås “till mer än bara tacos” satsade de på en helt mobilbaserad kampanj på sociala medier.

– Vi har länge arbetat med mobile first-medieplanering. Dessutom finns många av Santa Marias konsumenter i sociala medier och användandet av Facebook sker, som vi vet, till stor del via just mobiltelefoner. Det betyder att innehåll behöver vara utformat därefter, säger Michaela Bognäs, ansvar­ig för social media på Vizeum.

Målet med kampanjen var att driva räckvidd och skapa engagemang hos konsumenterna.

– Vår systerbyrå Isobar fick det kreativa uppdraget och kom på den geniala idén att använda sig av ett relativt traditionellt annons­format, men på ett nytänk­ande sätt, där konsumenterna skulle utnyttja mobilens tekniska förutsättningar för att ta del av hela budskapet.

En känsla av att hälla mangosås

Genom Facebooks annonsformat Instant Experience  kunde Santa Maria skapa en upp­levelse där användarna inte bara kunde se produkten, utan även interagera med den och låta såsen rinna ut på allt från kyckling­spett till strutglass.

– Vi ville att folk skulle interagera med annonsen genom att vrida på sin mobil, låta såsen rinna ut, och på så sätt spendera mer tid med varumärket. Annonsen fick cirka 20 procent större räckvidd än estimerat och vi lyckades sänka CPM-kostnaden med 39 procent från 2017 års mätning. Dessutom genererade kampanjen högt engagemang jämfört med andra kampanjer vi gjort, berättar Michaela Bognäs.

Timing och kreativitet

Hon tror att kombinationen av ett starkt kreativt koncept, bra timing och en välutvecklad köpstrategi bidrog till det starka resultatet.

– Sociala medier är i ständig förändring och användarna förväntar sig innovativ kommunikation som engagerar, något vi lyckades med i och med Mangosåsen. En viktig faktor som jag tror möjliggjorde allt detta är att både Vizeum och Isobar är en del av nätverket Dentsu Aegis, som främjar samarbete mellan byråer och därmed driver moderna, integrerade lösningar, säger Michaela Bognäs.

Även kunden Paulig Foods, som äger varu­märket Santa Maria, var nöjda med såväl kampanjen som resultatet.

– Under kampanjperioden fördubblades försäljningen av vår mangosås, säger Louisa Thorselius, Digital Activation Manager på Paulig Foods.

Mobilen i fokus

För henne är det också en självklarhet att jobba mobile first.

– Länge har rörligt innehåll varit i fokus, men att dessutom få till interaktion genom tekniska lösningar, antingen direkt i annons­en eller med hjälp av mobilens möjligheter, känns helt rätt i tiden och är något vi kommer fortsätta att arbeta med framöver, säger Louisa Thorselius.

– Det är roligt att se fina resultat från Vizeum! Det är en lyhörd byrå som alltid är hungriga på att lära sig mer och de är duktiga på att utmana kunder för att verkligen driva affärsresultat, säger Andrea Wander,  Agency Partner på Facebook, om kampanjen.



Dela sidan: