Dela sidan:

Nord ID (som är NORD DDB:s designben) har i arbetet med Fiskeriet utgått från insikten  att svenskar äter mer godis än fisk. Byrån har undersökt den svenska konsumentens inställning till fisk och sjömat för skapa en bättre förståelse om vad man kan tillföra från ett varumärkesperspektiv.

– Det har funnits ett tydligt behov av modernisering – fisk och sjömat har på många sätt inte hängt med i konsumenters utveckling och intresse för matlagning. Likaså tycker många att det känts svårt och otillgängligt att laga fisk. Detta har vi tagit fasta på både i produktdesignen, kommunikationen och hur vi hjälper konsumenterna att upptäcka mer av havens goda smaker, säger Karolina Nygren, marknadschef på Fiskeriet i en kommentar.

Inför lanseringen har Nord ID gjort ett omfattande varumärkesarbete med social listening, fokusgrupper, etnografiska studier, en omfattande kvantitativ segmentering, marknads- och varumärkesundersökning. Detta har sedan landat i Fiskeriets varumärkesposition och identitet som involverar allt från förpackningsdesign, butikskommunikation till webb, content och en kommande reklamkampanj.




– I ett sådant arbete är det svårt att bestämma sig om man är mest stolt över insikterna vi kommit fram till, det fantastiska strategi och identitets-arbete, eller att vi får ihop en så välfungerande helhet och imponerande varumärkesvärld och leverans tvärs alla uttagen oavsett om det är förpackningen, webben eller kommunikationen, säger Michael Hollesen, strateg och kundansvarig på Nord ID i en kommentar.

Under vecka 15 lanseras de första sjömatprodukterna under nya varumärket i landets kyl- och frysdiskar med brett marknadsstöd i form av både butiksdemonstrationer, utomhusreklam och insatser i sociala medier. Samtidigt förbereds höstens alla lanseringar när man tar nästa steg att etablera Fiskeriet i fler delar och hyllor i landets dagligvaruhandel.



Dela sidan: