Dela sidan:

Spelbolagen har dragit i bromsen när det kommer till medieköp i traditionella kanaler visar siffror från Kantar Sifos reklammätningar (brutto) för kalenderåret mars 2018 till och med februari 2019. Betsson, Vera & John och Betfair finns med på listan av de spelbolag som minskat sin medieinvestering markant det senaste kalenderåret.

Betsson som är en av de största spelbolagen inom betting har minskat sin totala medieinvestering i år jämfört med 2018. Den totala minskningen hamnar på 6 664 000 kr, vilket motsvarar 2,7 procent. En av de kanaler Betsson minskat på är reklam i kvällspressen, där har de minskat med 72, 8 procent, vilket motsvarar 7 321 000 kr. TV-reklamen har de minskat med 31,6 procent, vilket motsvarar 53 133 000 kr. Populärpress och Lokal TV har de inte investerat någonting alls i 2019.

Internetcasinot Vera & John har även de minskat i sin medieinvestering i kvällspressen. 2018 landade investeringen i denna kanal på 1 342 000 kr och i år på 0 kr. Investeringen för mobilreklam har de minskat med 98, 7 procent jämfört med 2018. Det motsvarar 34 830 000 kr. Vera & Johns totala minskning (brutto) av medieinvesteringar landar på 27, 6 procent.

Det brittiska onlinecasinot Betfair har en minskning (brutto) av medieinvesteringar på totalt 44, 8 procent, 46 356 000 kr. Spelbolaget har minskat sin medieinvestering för TV-reklam med 42 666 000 kr, en minskning med 59, 2 procent jämfört med 2018. De har även minskat investeringen i mobilreklam, här med 99, 2 procenr jämfört med 2018.

Betssons strategichef framhåller att bolaget inte har dragit ned på sina investeringar såsom Kantar Sifos siffror visar 

–  Vi har inte dragit ner på våra investeringar. Men vi har ändrat delar i mediemixen, eftersom nya kanaler är tillgängliga i samband med ny licensmarknad. Ex. är TV4 tillgängligt nu samt PPC som gör att mixen förändras något. Vi har breddat vår kommunikation i stort, ökat vårt engagemang inom sponsring och fortsatt att bygga varumärke i sociala medier. Vi har exempelvis gjort contentsatningar som exempelvis Nostalgi -trippen eller hockeyserien "Fimpens Resa" som har över 1 miljon visningar, samt satsningar på egna poddar etc. Medieköp är inte allt och kvalitet och engagerande kampanjer kommer vi fortsätta med.

Hur har ni styrt om strategin i relation till affärsmålen?
– Strategin ligger fast och det är att stärka varumärkesportföljen. Vi har en bra grundposition med hög kännedom och starka värden runt consideration.

– Vi ska fortsätta att bygga Betsson som en ansvarsfull och spännande speloperatör med ledande produktupplevelser inom både Sport och Casino.

Hur kommer ni göra framåt?
– Det är turbulent i Sverige efter ny reglering och många i branschen tappar försäljning inledningsvis. På sikt kommer troligtvis marknadsinvesteringarna i Sverige för spelbolagen att minska pga. inledningsvis minskad försäljning samt en skattesats på 18%. Vi är ett stort bolag och har råd att investera långsiktigt. I och med dagens debatt om spelbolag är det viktigt att noga välja sina investeringar som långsiktigt vinner mark. Vi vill ha branschens nöjdaste kund

Här är de topp-fem spelbolagens total minskning*:

Casino Heroes / - 86 miljoner / - 41,8 %
Betfair / - 46 miljoner / 44,8 %
Leisure Spin / - 19 miljoner / - 44,9
Kaboo / - 36 miljoner / - 47,6 %
Get Lucky /- 50 miljoner / - 70 %

= Sammanställningen är baserad på Kantar Sifo:s bruttoinvesteringar som inte ger en heltäckande bild av de digitala medieinvesteringarna. 



Dela sidan: