Dela sidan:

Art directorn Evelina Rönnung är en av branschens mest uppmärksammade kreativa talanger på senare år. I början av 2019 utsåg Resumé henne till en av branschens största talanger under 30 år.

I samband med utbildningen på Berghs värvades hon till Åkestam Holst tillsammans med Hugo Wallmo. Under tiden på byrån fick duon snabbt förtroende och gavs bland annat chansen att, som relativt färska i yrket, pitcha på storkontot Tele2. Hon gjorde också flera uppmärksammade jobb för Ikea, inte minst "Pee ad" 

I mars 2018 stod det klart att Evelina Rönnung hade värvats till konkurrenten Forsman & Bodenfors. I en intervju med Resumé motiverade hon flytten med att hon behövde bli en "bättre yrkeskvinna" genom att utsätta sig för nya sammanhang. 

Nu, efter ett år på byrån, lämnar alltså art directorn Forsman & Bodenfors, utan att ha gjort klart med något nytt jobb. 

Det blev bara ett år på F&B. Hur kommer det sig att det blev en så pass kort sejour?
– Jag är inte övertygad om att den konventionella reklambyråmodellen bäst löser moderna kunders uppdrag. Hade jag varit det, hade jag velat jobba på F&B till döden. Det är inget annat än en fantastisk arbetsplats.

Kan du utveckla dina tankar om byråmodellen?
– Nya tider innebär nya sätt att jobba på. Jag tror branschen måste förkorta distansen mellan A till B. Jag är kritisk till en branschstruktur. Inte Forsman & Bodenfors.

Vad ska du göra istället?
– Jag vet inte, men jag kastar mig givetvis inte ut med förbundna ögon. Jag ska fundera tills mina pengar tar slut.

Vad är de viktigaste lärdomarna du dragit under din tid på byrån?
– På F&B jobbar människor med stora hjärnor, och ännu större hjärtan. Byrån bygger på en unik samarbetskultur och sociala värden jag personligen högaktar.

Hur skulle du säga att samgåendet med KBS påverkat F&B som arbetsplats och byrå?
– Byrån är full av envis optimism. Jag önskar dem all lycka till.



Dela sidan: