Dela sidan:

Vi är många som läst Resumés rapportering om Postnords relation med Forsman & Bodenfors. En relation mellan kund och byrå som uppenbarligen gått snett. Det är lätt att förstå Resumés drivkrafter då artiklarna ger en annan bild av en bransch som annars lyckligt tuffar på mellan kundvinster, nomineringar och utmärkelser. Förutom en och annan konkurs får de gräva djupt för att hitta det där riktigt smaskiga.

Att det inte lämnar något större utrymme för Forsman & Bodenfors att kommentera rör inte mediet i ryggen. För få byråer, om ens någon, får uttala sig om sina kundrelationer givet kontrakt men också gällande etiska regler för branschen.

På Hill+Knowlton Strategies skulle vi på samma sätt aldrig göra det av etiska och professionella skäl. Forsman & Bodenfors säger därför att "...det vore ett avtalsbrott av oss att prata om det som hänt, och vi tycker heller inte att det vore god sed att diskutera affärs- och kundrelationer med media". Kunder har däremot ett större spelutrymme då de stipulerar kontrakten och ocensurerat kan lufta sitt missnöje.

Att en relation mellan kund och byrå avslutas är i sig inte konstigt. Det kan, som alla vet, bero på en mängd omständigheter. Brist på kreativitet, omorganisation, brist på pengar, brist på god relation, geografiska omstruktureringar – ja, anledningarna är egentligen oändliga. Min erfarenhet är dock att det är två parter som är del i den här typen av utveckling (eller avveckling), inte en. I det här fallet, när en kund ensidigt avslutar blir det olustigt när de så flagrant offentliggör att det finns en konflikt då de vet att den ena parten uppenbarligen inte kan uttala sig. Det blir som att skjuta älg i en hage. Vem vill vara älgen nästa gång?

Att Postnord ofta är i blåsväder i den offentliga debatten gör att vi alla förstår vilken uppförsbacke varumärket befinner sig i. Nyligen fick både vd och ekonomichef lämna bolaget och 14 april rapporterar DN om "Försenade leveranser, returnerade paket och oskäliga avgifter. Hos Konsumentverket och ARN ökade anmälningarna mot Postnord kraftigt i fjol" och benämner Postnord som "krisföretaget". Att i den situationen göra utspel mot sin reklambyrå är kontraproduktivt, och tyder på bristande insikt hos Postnord om allvaret för deras eget varumärke.

Självklart ska relationer mellan byrå och kund kunna diskuteras offentligt, speciellt när det kan ske på ett sätt där båda parter likvärdigt kan uttala sig och bemöta olika typer av kommentarer. Emellertid, den aktuella konflikten, där den ena parten uppenbarligen är begränsad att uttala sig, skulle kunna ha hanterats mer värdigt utan externa utspel.
Till fördel för såväl kund som byrå.



Dela sidan: