Dela sidan:

Avsnittet finns tillgängligt via Itunes, Spotify och Acast.

Oatly har varit ett av de mest belönade företagen i Guldägget på senare år och hyllats för sin röst och tonalitet. Anna Qvennerstedt berättar att framgångsfaktorn varit det nära samarbetet mellan byrå och kund – ett samarbete som ledde till att Martin Ringqvist, Lars Elfman och Tobias Nordström förra året tog steget från Forsman & Bodenfors till Oatlys inhousebyrå.

– Det är stor skillnad för en havremjölk att gå från att kommunicera "det här är precis som mjölk" till att säg "vi är anti-mjölk". Det kräver en väldigt stor förändring i mindset. Med Oatly har vi haft en uppdragsgivare som är en modig, smart och beslutsam person som också varit god vän med teamet. Samarbetet har varit fullständigt inflätat, mycket tack vare personkemin men också på grund av en väldigt stark passion för produkten och varumärket från båda håll, säger Anna Qvennerstedt.

Som byråledare välkomnar hon ett närmare samarbete med inhousebyråer framöver, men är också tydlig med att det kräver mycket från båda parterna.

– I vissa fall är det en jätteavdelning med hundratals personer och är det upp till oss att hitta ytorna för närkontakt. Jag känner inte att det är ett jättestort hot, för vi behövs på olika sätt och det är berikande att få jobba med människor som kan andra grejer och kommer från ett annat håll. Med det sagt ska jag erkänna att det inte alltid är lätt att få ihop det. Men det går inte att vända sig från det, vi måste hitta lösningar och jag har sett många exempel på när det går, säger Anna Qvennerstedt.

En av de starkaste trenderna inom marknadsföring utöver inhouse är martech, eller Marketing Technology, där framsteg inom artificiell intelligens kommer att ändra marknadsförares arbetsprocesser framöver. Trots det är duon skeptisk till att AI kommer att ta copywriters jobb ifrån dem.

– Robotar kanske kommer att ta över när det handlar om generiska budskap, men hur blir det när man ska vara tongue-in-cheek eller ironisk? säger Meron Mangasha.

– De personer som närmar sig copywriter-yrket på ett seriöst sätt gör det för att de vill formulera sig så att det når fram, fastnar och berör människor. Jag tänker att det trots allt är en mänsklig begåvning som behövs för att nå dit, säger Anna Qvennerstedt.

De är däremot överens om att copywriter-yrket förändrats och att text idag sällan lever ensam – något som Meron Mangasha också märker av vid sidan av jobbet i sitt artistskap.

– Jag har alltid sagt: lyssna inte på låten, titta på videon med volym på, det är en enhet. Det jag skriver på papper blir en upplevelse till musik, en annan med film och en tredje när jag står på scen. Jag tänker likadant på texter i bokform: ska jag samarbeta med en fotograf, eller satsa mer på formgivning eller typografi? säger Meron Mangasha

Orlic & är ett format från KOMM, branschorganisationen för Sveriges Kommunikationsbyråer och arrangör av Guldägget. Nya avsnitt släpps varje fredag fram till Guldäggsgalan den 25 april. Producent är Lars Erlandsson.

Om gästerna:

Anna Qvennerstedt är en av Sveriges främsta copywriters genom tiderna. 2007 valdes hon in i Platinaakademin som den andra kvinnan och den yngsta personen i reklamhistorien. Hon är idag copywriter och Global Executive Chairman på Forsman & Bodenfors, som förra året slogs samman med byrånätverket KBS.

Meron Mangasha är en av Sveriges mest hyllade spoken word-artister och har släppt egen musik – eller som han kallar det, monologer över musik – som en del av duon Hjältar mot sin vilja. Utöver att vara poet, jobbar han också som kreatör på Jung Relations, som 2018 vann guldägg för Lernia med kampanjen Den nya rikssvenskan.

Avsnittet finns tillgängligt via ItunesSpotify och Acast.



Dela sidan: