Dela sidan:

Gustav Egerstedt, creative director på Saatchi & Saatchi, har jobbat på byrån i 14 år och har varit inblandad i flera av byråns mest uppmärksammade kampanjer för kunder som Ariel, Toyota, Gainomax och Popagandafestivalen. Innan Saatchi & Saatchi arbetade han på King i sju år.

Idag är Gustav Egerstedt en av branschens mest belönade kreatörer med bland annat 32 guldäggsdiplom bakom sig. Nu lämnar han Saatchi & Saatchi, för att istället satsa på egen verksamhet.

Att tajmingen att lämna är rätt menar han delvis beror på de förändringar som sker inom Publicis just nu. Tanken med byrånätverkts nya arbetsmodell "Power of one" är att stärka integrationen och samarbetet mellan Publicis Groupes byråer i respektive land. I Sverige handlar det om ett närmare samarbete mellan Starcom, Publicis Sapient, Zenith, Saatchi & Saatchi, BBH och MSL.

– Jag har varit här sjukt länge och alltid trivs väldigt bra, så det är ett väldigt stort beslut för mig att lämna. Men det är en tid på byrån där vi går igenom en förändringsfas med Publicis, där vi ska flytta ihop med andra byråer och bli en del av en större maskin. Den förändringen tror jag är bra för byrån på längre sikt, men själv kände jag att det öppnades upp ett bra tillfälle för mig att ta mig vidare, säger han till Resumé. 

– Det kom inte så hastigt egentligen, utan var ett genomtänkt beslut. Med alla jobb man har går det ju i vågor i hur kul det är, men i det här fallet har det inte så mycket med det att göra. Det handlade mer om mig själv och vad jag har för framtidsplaner. Det var inget beslut jag tog i affekt, fortsätter han. 

Gustav Egerstedt kommer finnas kvar på Saatchi & Saatchi i några projekt en tid framöver. Vad han ska göra därefter är ännu inte helt utarbetat, men han säger att han gärna vill ge sig själv möjligheten att sluta på byrån utan att ha framtiden helt klar för sig. 

– Det får ge sig tänker jag. Jag håller på att starta upp ett eget bolag med endast mig själv. I och med att jag nu kan vara öppen med att jag ska sluta kan jag börja träffa folk och se vart skutan bär. Det känns jäkligt spännande. 

Framför allt längtar han efter att få jobba i mindre skala. 

– Jag har jobbat länge i branschen och det har gett mig lite tankar och idéer om hur man kan göra saker och ting på ett annat sätt. Jag har en tro på att jobba småskaligt, det är också en anledning till att jag slutar just nu när byrån går emot att bli en större organism. Jag vill istället gå mot någonting mycket mindre och småskaligt, och som ibland är mer effektivt. Min plan är att ha egna reklamuppdrag genom bolaget, men jag har också en del filmskaparambitioner. Jag har regisserat en del grejer tidigare och kan nu börja ta det intresset på större allvar, fortsätter han. 

Så sent som i mars skrev Resumé om Gustav Egerstedts debut som kortfilmsregissör med den tolv minuter långa dokumentären "Skyll er själva om ingen kommer" vid Denver Underground Filmfestival. Hela dokumentären är filmad med mobiltelefon.

– Ett sådant kortfilmsprojekt kanske man inte tjänar så mycket pengar på, men jag vill ändå ge mig själv möjligheten att göra fler sådana projekt framåt som jag tycker är spännande och utvecklande. Jag tycker mycket om reklambranschen och gillar att lösa problem genom kreativitet – det är mitt bensin i livet, så det kommer jag nog alltid jobba med på något vis, säger han. 

Kan du tänka dig att gå till en annan byrå?
– Inte som det ser ut just nu. Men jag har förstått att man aldrig ska säga aldrig. Dyker det upp något som är ännu mer spännande än det som jag är påväg in i nu får jag ta ställning till det, men planen är absolut att göra något på egen hand framöver.

Om du blickar tillbaka på dina år på byrån, vad kommer du ta med dig? 
– Det är förstås väldigt mycket. Det har hänt enormt mycket på byrån under de här åren, framför allt har väldigt många duktiga medarbetare jobbat här som jag har lärt mig mycket av. Men vi jobbade en gång i tiden mycket med Procter & Gamble och gjorde bland annat en grej för Ariel som var ett omöjligt projekt på pappret men som sedan blev ett av de bästa jobben jag gjort på byrån, som belönades stort i alla möjliga tävlingar. Det är ett projekt som ligger mig varmt om hjärtat. Men ah, det finns för många jobb att nämna. Många roliga projekt helt klart!

– Det kan låta som en klyscha, men vi har alltid haft en bra, prestigelös kultur på byrån. Alla är glada för alla när det går bra, och man håller inte på och gömmer idéer i byrålådorna utan pratar med varandra och hjälper varandra att bli bättre. Oavsett vad som händer i framtiden är det någonting som jag tar med mig. Det här är en bransch där det kan finnas mycket prestige, avundsjuka och svåra konflikter, och allt sådant måste man med alla medel få bort för att det ska vara kul att jobba i den. Det är något som har varit sjukt bra på den här byrån. Har det kommit sådana människor har de inte kunnat vara kvar så länge, för det funkar inte i vår kultur.



Dela sidan: