Dela sidan:

De flesta av McDonald's-restaurangerna i Sverige drivs av lokala franchisetagare vilket innebär att restaurangerna och dess ägare ofta gör avtryck i de samällen där de verkar, till exempel som arbetsgivare och sponsorer.



Det finns även ägare som tar lokala hållbarhetsinitiativ. Initiativ som McDonald's överväger att genomföra i större skala. Till exempel är Christina Richter som i samarbete med en lokal bigård i södra Sverige upplåtit sina restaurangtak för bikupor. Hon har även bytt ut delar av gräset runt restaurangerna för att istället plantera blommor för att underlätta pollinering.

Ett annat exempel är Kalmar började anställda på Ivan Ströms restauranger för några år sedan att vårstäda ihop med en lokal orienteringsklubb och frivilliga. Nu breddas det initiativet till att bli ett samarbete med Plogga som kommer att engagera alla McDonald's-restauranger i Sverige.

På det nationella planet fortsätter McDonald's att installera sitt digitala beställningssystem som minskar matsvinnet i restaurangerna. Det är bara några av de exempel som lyfts i kampanjen. Allt baseras på McDonald's nya hållbarhetsrapport som släpptes tidigare i april. I den kan man även initiativ på global nivå, bland annat är McDonald's den första restaurangkedjan i världen att sätta klimatmål som är godkända av Science Based Targets Initiative.

–Vi ser de bästa resultaten på den svenska marknaden sedan 2010. Fler gäster väljer oss, vilket är huvudmålet, och vi ser att kommunikationen av vårt hållbarhetsarbete som fått en större roll är en bidragande faktor till framgången, säger McDonald's marknadsdirektör Christoffer Rönnblad i ett pressmeddelande.

Byrå: NORD DDB

Pr-byrå: Prime

Mediabyrå: OMD

Filmproduktion: Bleck

Regissör: Marcus Svanberg



Dela sidan: