Dela sidan:

Det var den Hongkong-baserade techbloggaren Jane Manchun Wong, som specialiserar sig på att upptäcka nya funktioner i sociala medier innan de blivit officiella, som först avslöjade att Instagram testar en funktion som döljer antalet likes för alla förutom den som har lagt upp bilden ifråga. Dessutom har hon hittat en intern motivering för funktionen där Instagram skriver: "Vi vill att följare ska fokusera på vad du delar, inte hur många likes din post har fått".

Instagram har bekräftat till Techcrunch att funktionen rör sig om en prototyp som ännu inte är offentlig för allmänheten.

"Vi testar inte detta för tillfället, men att utforska sätt att reducera pressen på Instagram är någonting som vi alltid tänker på", säger en talesperson för Instagram till Techcrunch.

Vad det kan komma att få för betydelse för Instagram som plattform att antalet likes blir dolt är ännu oklart – om det ens blir av. Men sannolikt skulle det dämpa flock-mentaliteten på plattformen och skulle även kunna minska känslan konkurrensen mellan användare, om det blir omöjligt att jämföra antalet likes med vänner och sociala medier-profiler.

Sri Lankas regering blockerar sociala medier
Efter bombdåden på Sri Lanka som dödat över 300 människor under påskhelgen, har landets regering beslutat om att blockera tillgången till sociala medier med syfte att stoppa spridning av desinformation. Det skriver The Guardian. Blockeringen gäller Facebook samt Whatsapp och Instagram, som ägs av Facebook. Enligt uppgifter till AP ska även Youtube, Snapchat och Viber påverkats av förbudet. 

I ett uttalande till The Guardian skriver en representant från Facebook att man är medvetna om blockeringen och att Facebook har teams som jobbar med att identifiera och ta bort innehåll som bryter mot bolagets regelverk.

Queensland inför förbud mot reklam för skräpmat
I den australiska delstaten Queensland har det politiska styret beslutat om ett förbud mot reklam för snabbmat på de reklamytor som ägs av delstaten. Det skriver The Drum. Förbudet gäller mer än 2 000 utomhusytor, bland annat busshållplatser, tågstationer och billboards. Förbudet syftar till att minska problemet med övervikt bland delstatens invånare.

Queenslands hälsominister Steven Miles säger till ABC: "Skärpmatsreklam riktar in sig mot barn, det vet vi, och fetma under barndomen är en indikator på fetma även i vuxen ålder. Det här handlar om att göra vad vi kan för att skydda våra barn från den typ av reklam som leder dem till att ta ohälsosamma beslut". Inga siffror har släppts över hur stort inkomstbortfallet kommer bli som följd av förbudet, men Steven Miles säger att det handlar om "miljontals dollar".

Nissan donerar för att bygga upp Notre-Dame
Efter branden i Notre-Dame i Paris i förra veckan ställde sig globala varumärken på rad med donationer för att bidra till att finansiera restaureringen av den historiska katedralen. Bland bidragsgivarna finns globala jättar som L'Oreal, Apple och lyxkonglomeratet Kering, där bland annat Gucci och Yves Saint Laurent ingår.

Nu sållar sig även den japanska biltillverkaren Nissan till skaran med bidragsgivare, och kommer donera 100 000 euros för att stötta återuppbyggnaden av Notre-Dame. Det skriver Adage. Donationen syftar även till att lappa ihop relationen med den franska regeringen och den franska biltillverkaren Renault. Nissans tidigare styrelseledamot Carlos Ghosn inväntar just nu rättegång i Tokyo, efter att ha arresterats i november med misstankar om ekonomiska oegentligheter. Händelsen utlöste en kris i relationen mellan Nissan och Renault, som har den franska staten som sin största ägare.

Sony lanserar Uber-utmanare
Förra året meddelade Sony bolagets planer på äntra Japans taximarknad. Nu har elektonikjätten lanserat sin taxitjänst i Tokyo. Tjänsten, som kallas S.Ride består av en kombination av Sony, dess betalningstjänst och fem licenserade taxi-bolag. Det skriver Techcrunch.

S.Ride ska täcka 10 000 licenserade taxis i Tokyo. Dess största konkurrent är JapanTaxi, ett initiativ från den japanska taxiindustrin som backas av bland annat Toyota. Andra konkurrenter är Uber och kinesiska Didi Chuxing. En talesperson från Sony säger till CNET att det inte finns några planer på att lansera S.Ride på andra marknader i världen.



Dela sidan: