Dela sidan:

Kampanjen "Hejdå engångsmugg" är ett samarbete mellan organisationen Håll Sverige Rent, Pressbyrån och 7-Eleven. Initiativet kommer efter EU:s engångsplastdirektiv, som innebär att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast ska minska.

Inom kampanjen kommer alla som tar med sig en egen mugg att få tre kronors rabatt på kaffe hos Pressbyrån och 7-Eleven. Målet är att sänka förbrukningen med en halv miljon engångsmuggar redan under första året.

– Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen "Hejdå engångsmugg". Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön, säger Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent, i ett pressmeddelande. 

Kampanjen startar i Pressbyråns butiker vecka 17 och hos 7-Eleven från vecka 19.
Rabatten på tre kronor kommer gälla tillsvidare. Vid kampanjstart byter kedjorna också till en mer miljövänlig mugg och allt kaffe som serveras på Pressbyrån kommer att vara ekologiskt och på 7-Eleven UTZ-Certifierat.



Dela sidan: