Dela sidan:

Resumé har tidigare rapporterat om att artisten Zara Larsson och simmerskan Sarah Sjöström är det kinesiska mobilvarumärket Huaweis nya profiler på den svenska marknaden. I en intervju med Resumé berättade Zara Larsson att hon inte la nämnvärd vikt vid att Huawei hade anklagats för att samarbeta med den kinesiska staten.

– Jag är inte speciellt insatt i det, mitt fokus ligger på mobilen. Det är det som jag representerar i det här samarbetet. Huawei är ett privatägt företag i Kina som nu har kommit med en bra mobil, mer än det tänker inte jag på eller kommenterar, för det har jag inte att göra med egentligen, berättade hon för Resumé.

Nu kritiseras både hon och Sarah Sjöström av Kinaexperten Jojje Olsson:

"Zara Larsson ler brett i reklamen för telekombolaget Huaweis nya telefon. Ler gör dock inte särskilt många av den dryga miljon muslimer som har förts till politiska fångläger i regionen Xinjiang. Repressionen mot uigurer och andra folkgrupper i västra Kina utgör den största pågående inlåsningen av etniska minoriteter i världen i dag.

"Huawei spelar en viktig roll i denna kampanj. Redan förra våren avslöjades hur företaget samarbetar med de lokala säkerhetsstyrkorna i Xinjiang. Huawei assisterar sedan dess regionens polis med uppbyggnaden av teknisk infrastruktur för att "digitalisera den allmänna säkerheten". skriver Olsson i Expressen Kultur.

Huawei har tidigare samarbetat med bland andra Måns Zelmerlöw och Danny Saucedo. Jojje Olsson frågar sig hur det egentligen känns för profilerna när pengarna från samarbetet trillar in på kontot.

MDC:s nya vd vill spara pengar – flyttar huvudkontoret

Det senaste året har holdingbolaget MDC Partners varit inne i något av en ekonomisk kris där man tappat större delen av sitt aktievärde. Tidigare i år klev Stagwell Group in som nya delägare i holdingbolaget, där bland annat svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors ingår. Parallellt med att Stagwell klev in som delägare tog även dess vd, Mark Penn, över som ny vd på MDC. 

Under gårdagen meddelade Penn att MDC kommer att flytta från sina lokaler på Fifth Avenue i New York – för att spara pengar.

– Vi behöver investera våra pengar i de absolut bästa av digitala tjänster och erbjudande, inte i vräkiga lokaler, skriver Penn till MDC:s anställda enligt AdAge.

I mejlet som gick ut till MDC:s anställda säger Penn att det här steget bara är det första när det kommer till att spara pengar på fastighetssidan. Enligt den nya vd:n lägger MDC årligen 85 miljoner dollar på hyra och andra fastighetsrelaterade kostnader, en kostnad han menar borde ligga på hälften så mycket.

Utöver det kommer Mike Penn även att dra ned på MDC:s investeringar.

– Investeringarna behöver skalas ned till en procent av den totala omsättningen, och om omsättningen förändras måste investeringarna följa efter.

Läs mer om MDC Partners här.

Ritson: Smart av Carlsberg att visa ödmjukhet

De senaste åren har Carlsberg fått se sina försäljningskurvor peka nedåt, vilket lett till att man den 15 april aviserade ett rejält omtag av varumärket och en skiftning av fokus från kvantitet till kvalitet. I samband med det skruvade man även på sin klassiska tagline "Probably the best beer in the world" till "Probably not the best beer in the world". Åtgärden är något man bara gjort på den brittiska marknaden. 

Nu hyllas tilltaget av den inflytelserike krönikören och marknadsföringsprofessorn Mark Ritson. I sin kolumn i Marketing Week skriver Ritson att steget tycks taget med "ett ordentligt strategiskt perspektiv".

"Under påsken har en armé av tyckare diskuterat kampanjen och smaken på den danska ölen och dess nya recept. En framträdande position och diskussioner kring varumärket med andra ord. Marknadsföringsnirvana" skriver Ritson.

Starkt förstakvartal från Twitter

Under gårdagen presenterade Twitter 2019 års första kvartalsrapport för investerare och medier. Den sociala plattformen slog analytikernas förväntningar och har bland annat lyckats bredda både sin användar- och annonsörsbas. Intäkterna ökade totalt med 18 procent i jämförelse med samma period förra året. I december bytte Twitter fokus från månatliga till dagliga användare, en mätpunkt som bolaget menar är mer relevant. Totalt använder cirka 330 miljoner individer Twitter, en plattform som även växer på den svenska marknaden. Till följd av rapporten har Twitters aktie stigit tio procent, det rapporterar AdAge.

Sizmek säljer DSP:n till Zeta

För drygt två veckor sedan ansökte den globala programmatic- och adtechaktören Sizmek om bolagsrekonstruktion. Bolaget har sedan dess inlett omfattande nedskärningar. Nu väljer man att sälja sin DSP till konkurrenten Zeta Global i en affär värderad till 36 miljoner dollar, det rapporterar AdWeek. De 200 personer som jobbat med Sizmeks DSP kommer att flytta över till Zeta Global. Enligt den amerikanska branschtidningen kommer Sizmek att sälja av ytterligare delar av företaget för att klara av bolagsrekonstruktionen.

Så ska La Liga ta en stark position i Asien

De senaste tio åren har toppskiktet bland europeiska fotbollsklubbar satsat allt hårdare på att profilera sig mot den asiatiska marknaden. Lagen lägger bland annat försäsongsturnéer och uppvisningsmatcher i metropoler som Singapore, Peking och Bangkok. En liga som satsar speciellt mycket på Asien är den spanska högstaligan La Liga. Matcherna sänds via BeIn Sports som La Liga samarbetar tätt ihop med. 

– I Kina såg nyligen 26 miljoner människor en enda match. Varumärken har börjat komma till oss för att få kontakt med en bred målgrupp. De vill inte knyta avtal med specifika klubbar utan vill nå så hög räckvidd som möjligt, säger Russell Tan, marknadschef för La Liga i Asien till The Drum i en längre text om ligans expansionsplaner.

 



Dela sidan: