Dela sidan:

Organisationen Porrfri Barndom drivs föräldrarna Elsa Lantz och Jenny Holmström och arbetar för att alla barn ska få en porrfri uppväxt och att ingen ska få sin sexualitet ska inte definierad av porrbranschen. Den ideella och politiskt obundna organisationen startade förra året

I dagarna gick Porrfri Barndom ut med en utomhuskampanj på JC Decaux:s ytor. Kampanjen är ett upprop för att signera organisationens namninsamling om ålderbegränsning för att se porr på nätet. nätet. I dag har över 80.000 namnunderskrifter samlats in. För att se budskapet i kampanjen måste man logga in med just Bank ID. Kampanjen är framtagen av Ingo medan Krisztina Fuszesi har ansvarat för pr.

– Vilken annan mångmiljardindustri låter vi ha en oreglerad kontaktyta med så pass skadligt material till våra barn? Nu kräver vi att samtliga riksdagspartier agerar gällande åldersgräns på nätporr med åldersverifiering motsvarande exempelvis BankID. Ju fler privatpersoner som skriver under namninsamlingen desto större tryck sätter vi på våra riksdagspartier att agera, säger Elsa Lantz medgrundare, Porrfri Barndom i en kommentar.

Kampanjen är Ingos första jobb för Porrfri Barndom. Den går utomhus och visar pixlade bilder med rubriken: "Denna annons är barnförbjuden". För att kunna gå vidare måste mottagaren scanna en QR-kod och logga in med sitt Bank ID och visa att man är över 18 år, precis som organisationen vill att det ska gå till för de som vill se porr i framtiden. Väl inloggad kan man signera Porrfri Barndoms upprop.

– Detta är ett oerhört viktigt ämne och väldigt stort problem som vi gärna hjälper till med, säger Björn Ståhl, executive creative director på Ingo.

Enligt en färsk SIFO-undersökning som Porrfri Barndom låtit göra tror 72 procent av föräldrar att ens barn inte tittar på porr. Detta kan ställas mot siffror i andra undersökningar som visar att 8 av 10 tonåringar har tittat på porr.




Scanna QR koden i tavlorna med din kamera i mobilen, följ instruktionerna för att se de 3 budskapen.



Dela sidan: