Dela sidan:

2003 anslöt Jonas Björlin till Saatchi & Saatchi i rollen som business director från reklambyrån Vilmer. 2012 blev han vd för verksamheten i Sverige och året efter utökades hans ansvar till Danmark. Nu lämnar han över vd-rollen till Ebba Jandér
som sammanlagt arbetat på byrån i åtta år, senast som strategisk projektledare och kundansvarig. Hon har tidigare erfarenhet från kundsidan, bl a Tre och Toyota och har även jobbat på varumärkesbyrån Public Speaking..

Så sent som i går rapporterade Resumé att Gustav Egerstedt lämnar byrån och rollen som creative director. Kreatören hänvisade bland annat till att ville ha större kreativ frihet, men riktade också viss kritik till Publicis byråmodell "Power of One" som förra året implementerades på den svenska marknaden.

– Jag är otroligt glad och stolt över uppdraget. Samtidigt känner jag ödmjukhet och ett stort ansvar. Jag har enormt duktiga kollegor och vi har en stark och härlig kultur här på Saatchi som vi värnar om. Tillsammans med gänget här ska vi vässa och forma vårt erbjudande för våra kunder framåt och hjälper oss att växa, säger den nya vd:n i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Jonas har 16 år bakom sig på byrån och jag tror att vi alla känner en väldigt stor tacksamhet och respekt för allt han har betytt för byrån. Samtidigt har jag full förståelse för att både Jonas och Gustav behöver lite nya perspektiv efter så lång tid på byrån. För Saatchi, och även för mig personligen är det två väldigt kära kollegor som slutar och jag kommer att sakna dem både kompetensmässigt och som kollegor.

Under det senaste redovisade räkenskapsåret 2017 tappade byrån nära 12 miljoner kronor i omsättning (rörelseresultatet landande på tre miljoner kronor i vinst. 

Ebba Jandér kommer att rapportera till Publicis Groupe's sverigechef Göran af Klercker.



Dela sidan: