Dela sidan:

Stockholms tillfälliga härbärgen öppnar när termometern visar minus sju grader eller kallare. Att härbärgena ständigt öppnar på nya platser kan göra det svårt för stadens hemlösa att orientera sig. Under vintern försökte Clear Channel och Prime hitta en lösning.

Digitala utomhusskyltar som kan anpassa sig efter vädret är långtifrån en ny teknik, men nu hittade utomhusbolaget en ny applikation. Varje gång temperaturen rörde sig under sju minusgrader fick behövande information på samtliga av Clear Channels 53 digitala utomhustavlor om vilka av Stockholms härbärgen som var öppna.

Sex månader tidigare hade tillträtt som ny kommunikationschef på Clear Channel och funderat över vad som skulle bli utomhusbolagets nästa stora kommunikationsinsats.

– Det fanns ett glapp mellan vad vilka möjligheter som fanns med våra digitala skyltar och hur de uppfattades på marknaden. Efterfrågan är helt enkelt inte lika hög som den borde vara, trots att vi internt tyckte att vi gjorde allting rätt, berättade kommunikationschefen på Clear Channel David Klagsbrun för Resumé tidigare i år.

Nu vinner "The Out of Home Project" guldägg i kategorin innovation med motiveringen:

"Clear Channel har sitt nät av digitala utomhustavlor. Vissa gillar dom, andra hatar dom.
Bara en plattform för köpta reklambudskap i stadsbilden tycker vissa.
Men det kan ju vara mer än så.

Om man istället ser utanför ramen för vad dom här tavlorna kan vara,
använder tekniken som finns i tavlorna tillsammans med tillgänglig information runt
om så får man ett helt nytt användningsområde. Och en hjälp precis när det behövs.
Bra för alla och ett ypperligt sätt att på ett relevant sätt vidga definitionen av vad tavlorna kan vara."

Arbetsgrupp

Prime Weber Shandwick
PR-strateg Hannes Kerstell
Projektledare Jennie Körnung
CD Hanna Belander
AD Felix Holfve
AD Robin Wiman
Senior mediespecialist Daniel Wahlström

Clear Channel 
PR- och kommunikationschef David Klagsbrun
Nordeuropachef Ola Klingenborg

Bannerboy:
Executive Producer Charlotte Lindqvist
Creative Developer Alexander Falkhammar

Silverägg i kategorin innovation går till Åkestam Holsts och Reportrar utan gränser för "Billboards Beyond Borders" samt "Read Proof Sharing" framtagen av Ingo för magasinet Fokus.



Dela sidan: