Dela sidan:

Vid Resumés casefrukost i höstas, där Chase the Exerhighs presenterades, blev det en upphetsad diskussion där medelålders marknadschefer ifrågasatte lämpligheten med glorifieringen av droger.

Med andra ord resulterade Nord DDB:s kampanj för Björn Borgs sportkläder i starka känslor.

Idén var att jämföra endorfinruset vid träning med mer pillerbaserade rus. Det lyfts fram med en metodiskt kaosartad formgivning vilket får betraktaren att bli snurrig bara av att titta.

Det gjordes så bra att Chase the Exerhighs nu belönas med Guldblicken. Juryn sammanfattar:

"Man kommer inte undan. Denna art direction är lika påfrestande som konsekvent och genomarbetad. Vad som är fult eller snyggt kullkastas av en punkig attityd och lekfullhet som alltför sällan lämnar skissblocket.

Uttrycket är som en gif-animerad tv-shop på droger, och det endorfinstinna hantverket har lett fram till ett riktigt happy pill."

Arbetsgruppen på Nord DDB: Petter Swanberg, Clara Uddman, Jesper Hellzén.

Övriga nominerade i kategorin Guldblick var: Helmet Hair av Simon Higby, Andreas Johansson, Elin Jansson på Nord DDB samt "The Lost Typography of Bauhaus" av Anders Hellström och Pontus Widell på Abby Priest.



Dela sidan: