Dela sidan:

När Uber för första gången lanserar skulle lansera en varumärkesbyggande kampanj vände sig företaget till svenska Forsman & Bodenfors för att skapa rörliga enheter.

Kampanjen "Boxes" kretsarde kring den ohälsosamma omfattningen av trafik i storstadsregionerna och Uber som en problemlösare genom att erbjuda samåkning.

I den skruvade dramatiseringen ersattes bilarna av lådor till tonerna av Djungelboken-låten "The Bare Necessities". Filmen "Boxes" som har vunnit flera internationella priser sedan den lanserades i november 2017 visar flera absurda, jobbiga, men också roliga situationer som kan uppstå när man kör bil i storsstäder.

Forsman & Bodenfors och Ubers kampanj "Boxes" vinner i kategorin kortare filmer med motiveringen: 

"Årets guldägg går till en film som sätter fingret på mänsklig dumhet och gör det på det dummaste av sätt.

Trafikflöden och logistikproblem hade kunnat bli lika torrt och svårtuggat som det låter.
När man vågar vara så här enkel blir det istället absurt, underhållande och tankeväckande i en lika urspårad som fantastisk produktion. Inte alls så dumt faktiskt."

"Boxes" har tidigare belönats med bland annat brons i Cannes Lions och Eurobest samt vinst i Månadens kampanj.

Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors:

Creative Agency - Forsman & Bodenfors
Account Director - Alison Arnold
Account Manager - Helen Johansson
Account Supervisor: Sanna Fagring
Art Director - John Bergdahl
Copywriter - Jacob Nelson, Rikke Jacobsen
PR-strategist - Bjarne Darwall
Designer - Emelie Lindquist, Johan Fredriksson
Planner - Tobias Nordström, Leo Bovaller
Agency Producer, film - Alexander Blidner
Music Supervisor - Jenny Ring
Director - Adam Berg
Executive Producer - Johan Lindström

Silverägg i kategorin "Kortare filmer" går till
"Vi låter Sverige vara i fred" av Volt för Försvarsmakten
"Bad ad" av Åkestam Holst för IKEA



Dela sidan: