Dela sidan:

De senaste åren har det talats mycket om den avskalade designens återtåg. Det är egentligen en effekt av digitaliseringen, snitsiga logotyper gör sig dåligt i digitala miljöer, men trenden har även märkts av i det analoga.

Och avskalat verkar även ha varit ledordet i Söderhavets design för 59 Degrees senaste produktlinje "Soil Biology". Avskalat, men långtifrån tråkigt. Med hjälp av typografiska lekar har byrån hittat en design som utstrålar varumärkets identitet och förpackningar som dessutom går att odla i. För det prisas man nu med guldägg i kategorin förpackningsdesign.

Motiveringen lyder:

"Guld i förpackningsdesign i år, bidrar till inspiration och medskapande för en hållbar miljö. Dessa förpackningar är ett hem för mikrobiologi. Designen uppmuntrar, att odla i liten skala hemma i stan och vänder sig till den växande trenden kring "urban gardening". Med ett lekfullt formspråk, få tryckfärger, enkel horisontell layout och återbrukningsbara standardförpackningar har denna förpackningsdesign
fokus på ett hållbart kretslopp. Det vill vi i juryn premiera med ett guldägg!"

Silverägg i kategorin går till:

"Arenans Barn" av Brand Union för Swedbank/Stiftelsen Friends
"Bröderna Lejonhjärta" av Henrik Nygren Design för Rabén & Sjögren
"Shoe Shame" av Happy F&B för Brunngård Group AB

Diplom i kategorin går till:

"H&M Take Care" av Open Studio Stockholm för H&M
"SIMPLo – One Sip is all it takes" av Planeta Design för SIMPLo
"Willow's crest" av Bryner för Galatea AB
"Åtta projekt" av Henrik Nygren Design för Wingård Arkitektkontor

Arbetsgrupp Söderhavet:

Jesper Robinell, creative director
Oscar Bauer, creative director
Therese Cappelen, designer
Lisa Larsson, account manager



Dela sidan: