Dela sidan:

Trots att Dramaten varit Sveriges nationalscen för teater sedan 1788 har den aldrig haft varken officiell logotyp eller genomarbetad identitet. Målet med den nya identiteten var att visa på Dramatens framåtanda, en teater för framtiden. Den omarbetade logotypen leker på ett subtilt vis med två av teaterns grundpelare: komedi och tragedi.

Nu prisas Dramaten och byrån GunLab med ett guldägg i kategorin identitetsdesign.

Motiveringen lyder:

"Ibland är det mest självklara också det mest briljanta. Vinnaren av guldägget i kategorin identitetsdesign är ett tydligt bevis på just det. Sveriges nationalscen för teater har nu berikats med ett genomtänkt visuellt uttryck där logotypen i sig gestaltar själva essensen av verksamheten på ett smart och kreativt sätt. Kort och gott, ett oklanderligt hantverk som tagit hänsyn till arvet samtidigt som det kommer att bidra till en fortsatt utveckling av teaterkonsten i framtiden."

Silverägg i kategorin går till:

"Halebop ny identitet" av Perfect Fools/Futurice för Halebop
"NIO Formula E team" av Stockholm Design Lab för NIO GmbH
"The Nobel Prize" av Stockholm Design Lab för Nobelstiftelsen
"Wine Mechanics" av Happy F&B för Wine Mechanics
"Åhléns" av Happy F&B för Åhléns

Diplom i kategorin går till:

"Cancerfondens Rosa Bandet-designer 2018" av Bea Szenfeld för Cancerfonden
"Ericsson Brand Identity - The Quest for Easy" av Stockholm Design Lab för Ericsson
"Tjoget – ett till tjugo" av Open Studio Stockholm för Tjoget
"Vattenfall Brand Reset" av Nord ID/Nord DDB för Vattenfall

Arbetsgrupp:

Gunlab: Greger Ulf Nilsson, art director/designer
Wunderkammer: Lars Forsberg, redaktör/copywriter



Dela sidan: