Dela sidan:

Ikväll är det återigen dags för årets mest prestigefyllda reklamtävling – Guldägget. Galan inleds klockan 17.30 på Stockholm Waterfront Congress och det är nog många nominerade som kommer att sitta som på nålar när vinnarna väl presenteras.

Som brukligt har Resumé vänt sig till några av branschens ess för att höra vad de tror om galakvällen.

Janna Norberg, senior art director, Nosy.

Vilken kampanj tror du kommer bli kvällens stora vinnare?

– Adam Berit

Vilken kampanj hoppas du kommer bli kvällens stora vinnare?

– Hoppas på Adam Berit också mest på grund av att jag älskar att två byråer samarbetat så himla fint.

De senaste två åren har Åkestam Holst fullkomligt dominerat och innan dess var det Forsman & Bodenfors. Kommer vi få se en lika dominant byrå i år eller tror du att äggen blir mer jämnt fördelade?

– Tror på jämn fördelning mellan Åkestam och ANR.

Har du någon favorit till copypriset Guldskrift?

– Till dig som lever är kanon.

Har du någon favorit till adpriset Guldblick?

– The Lost Typography of Bauhaus sitter som en smäck! Hoppas verkligen på den.

Petter Ödeen, creative director, Garbergs.

Vilken kampanj tror du kommer bli kvällens stora vinnare?

– Jag tror att det kan bli ganska stor spridning ändå. Kanske kommer Ingos Fokus-jobb överraska.

Vilken kampanj hoppas du kommer bli kvällens stora vinnare?

– Jag hoppas verkligen att det inte blir en stor vinnare! Tycker att det är mycket roligare och bättre när fler bra och inspirerande jobb lyfts fram. Tror också att det är mer utvecklande för hela branschen. Och det är tröttsamt att se samma personer vandra upp på scenen hämta olika pris för samma arbete en hel kväll.

De senaste två åren har Åkestam Holst fullkomligt dominerat och innan dess var det Forsman & Bodenfors. Kommer vi få se en lika dominant byrå i år eller tror du att äggen blir mer jämnt fördelade?

– Åkestam Holst kommer nog bli mest framgångsrika men inte lika mycket som i antal nomineringar.

Har du någon favorit till copypriset Guldskrift?

– Johan Holmström.

Har du någon favorit till adpriset Guldblick?

AD:arna bakom The lost typography of Bauhaus.

Hanna Belander, creative director, Prime Weber Shandwick

Vilken kampanj tror du kommer bli kvällens stora vinnare?

– Oj, ingen kanske. Det blir spridda skurar.

Vilken kampanj hoppas du kommer bli kvällens stora vinnare?

– Det vore ju sinnessjukt om jag inte hoppades på vår kampanj för Clear Channel.

De senaste två åren har Åkestam Holst fullkomligt dominerat och innan dess var det Forsman & Bodenfors. Kommer vi få se en lika dominant byrå i år eller tror du att äggen blir mer jämnt fördelade?

– ÅH förtjänar ett bra år. Men jag tror inte att det blir någon sån superdominans.

Har du någon favorit till copypriset Guldskrift?

– ALLA. Jävla genier hela bunten.

Har du någon favorit till adpriset Guldblick?

– Björn Borg dårå. Röjigt och kul.

Peter Eriksson, copywriter och delägare, Graviz.

Vilken kampanj tror du kommer bli kvällens stora vinnare?

– Som gammal telegrafist och glad amatör-statistiker, måste jag nog svara: Hedvig Emir Jenny Adam, Adam Berit. Stopp.

Vilken kampanj hoppas du kommer bli kvällens stora vinnare?

– Tech är ett sånt kallt ord, men tänk vad varmt det blir när det faktiskt hjälper människor på riktigt. Hoppas Primes "The Out of Home Project" slår äggen out of the park.

De senaste två åren har Åkestam Holst fullkomligt dominerat och innan dess var det Forsman & Bodenfors. Kommer vi få se en lika dominant byrå i år eller tror du att äggen blir mer jämnt fördelade?

– Dominans är ju supertråkigt i längden, även om den så klart kan vara välförtjänt. Låt oss hoppas att de bästa jobben vinner och att det inte bara är de största byråerna och de stora kunderna som vågat mest. Reklambranschen behöver ett rosenkindat Östersunds FK som utmanar de stora klubbarna.

Har du någon favorit till copypriset Guldskrift?

– En rekryteringsannons i helsidesformat från anrika Sveriges Annonsörer låter kanske som det allra mest reaktionära som hände 2019, eller så låter det alldeles, alldeles underbart.

Har du någon favorit till adpriset Guldblick?

– En fd kollega sa precis att "man aldrig behöver fler än 10 typsnitt i datorn". Vet inte om jag håller med (kom till 128 i min egen innan jag tappade räkningen), men om det trots allt stämmer måste ju startplåten vara de här sju från Adobe / Bauhaus / Abby Priest.

Emelie Lenning, copywriter, B-Reel.

Vilken kampanj tror du kommer bli kvällens stora vinnare?
– En kampanj där några kreatörer, strateger, projektledare och produktionsledare + alla i deras närvaro har slitit livet ur sig för att den ska bli så bra som möjligt. De förtjänar all kärlek och omtanke!

Vilken kampanj hoppas du kommer bli kvällens stora vinnare?
– Gillar "Vi låter Sverige vara i fred", "Billboards Beyond Borders" och "Smooothfulness".

De senaste två åren har Åkestam Holst fullkomligt dominerat och innan dess var det Forsman & Bodenfors. Kommer vi få se en lika dominant byrå i år eller tror du att äggen blir mer jämnt fördelade?

– Tror det kommer bli färre överraskningar än vanligt.

Har du någon favorit till copypriset Guldskrift?
– Det finns många bra i den här kategorin.

Har du någon favorit till adpriset Guldblick?
– Clara, Petter och Jesper för Chase the Exerhighs. Heja!



Dela sidan: